Άρθρο της Λευκής Μοτσοβολέα : ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ της ελπίδας και της προοπτικής
ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ της ελπίδας και της προοπτικής
«Όλοι χωρίς εξαίρεσιν έχουν χρέος να ηξεύρουν γράμματα…Εκ των γραμμάτων γεννάται
η προκοπή με την οποίαν λάμπουν τα ελεύθερα έθνη.» Ρήγας Φεραίος
Ένα από τα μεγάλα προβλήματα που κλήθηκε να αντιμετωπίσει η ανθρώπινη κοινωνία είναι
αυτό του κοινωνικού αποκλεισμού. Ο αναλφαβητισμός, αλλά και ο περιορισμός στην
πρόσβαση στην γνώση, αποτέλεσαν και συνεχίζουν να αποτελούν γενεσιουργούς παράγοντες κοινωνικού αποκλεισμού.Η δημιουργία και λειτουργία των νυχτερινών σχολείων στη χώρα μας ήταν το αποτέλεσμα μιας παρέμβασης από την Πολιτεία για την αντιμετώπιση αυτού του κοινωνικού αποκλεισμού.
Το Εσπερινό Γυμνάσιο είναι η εναλλακτική επιλογή ολοκλήρωσης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Στο Εσπερινό Γυμνάσιο μπορούν να φοιτήσουν ανήλικοι εργαζόμενοι, ενήλικοι – άνεργοι ή εργαζόμενοι, που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν ή να μην παρακολουθήσουν καν το ημερήσιο Γυμνάσιο.
Μετά το Εσπερινό Γυμνάσιο, έχουν την δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε οποιοδήποτε τύπο Λυκείου, ημερήσιο ή εσπερινό, ώστε να φτάσουν ακόμα και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Ποιο είναι όμως το προφίλ των μαθητών των Εσπερινών Σχολείων;
Είναι άτομα τα οποία κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στο πρωινό σχολείο, είχαν διάφορα θέματα να αντιμετωπίσουν. Υπάρχουν ποσοστά μαθητών που εγκατέλειψαν το σχολείο για λόγους υγείας, μαθητές που για λόγους κοινωνικοοικονομικούς-συνήθως μαθήτριες- έμειναν στο σπίτι για να φροντίζουν την οικογένειά τους, μαθητές που βγήκαν από το σχολείο για να εργαστούν. Μαθήτριες που κατά τη διάρκεια φοίτησής τους έμειναν
έγκυες, αλλά και που για άλλους λόγους δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν την φοίτηση τους.
Στο Δήμο του Κορυδαλλού, που στηρίζει ουσιαστικά τα εσπερινά σχολεία, τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια λειτουργούν Εσπερινό Γυμνάσιο (συστεγάζεται με το 5ο Λύκειο) και Εσπερινό Γενικό Λύκειο (συστεγάζεται με το 4ο Λύκειο) με ώρα έναρξης λειτουργίας το βράδυ στις 7:30.
Εκατοντάδες συμπολίτες μας παρακολούθησαν τα σχολεία αυτά με επιτυχία. Κατάφεραν να αποκτήσουν το Απολυτήριο του Γυμνασίου και να εξασφαλίσουν νέες δυνατότητες για εξεύρεση εργασίας ενώ πολλοί από εκείνους που συνέχισαν στο Λύκειο κατόρθωσαν και την είσοδό τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η χαρά στα πρόσωπα αυτών των ανθρώπων που τα κατάφεραν, παρ’ όλες τις αντιξοότητες που αντιμετώπισαν στη ζωή τους , που αψήφησαν πολλές προκαταλήψεις και στερεότυπα για να ξανακαθίσουν στα θρανία , γεμίζει κι εμάς τους δασκάλους τους με ικανοποίηση και χαρά.
Σήμερα, τα Εσπερινά σχολεία φαίνεται ότι μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικόρόλο στην άμβλυνση του κοινωνικού αποκλεισμού των ανθρώπων που είχαν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν την εκπαίδευση, δίνοντάς τους μια δεύτερη ευκαιρία και προοπτική στη ζωή τους.
(άρθρο της Λευκής Μοτσοβολέα διευθύντριας Εσπερινού Γυμνασίου Κορυδαλλού.)