ΣΒΑΚ-Αγίας Βαρβάρας: Σχεδιάζουμε την πόλη της επόμενης 20ετίας
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα της Αστικής Κινητικότητας (ELTIS, n.d.), ένα ΣΒΑΚ παρουσιάζει, ή συνδέεται με μια υπάρχουσα, μακροπρόθεσμη στρατηγική για τη μελλοντική ανάπτυξη μιας αστικής περιοχής και ειδικότερα της υποδομής και των υπηρεσιών μεταφορών και κινητικότητας. Περιλαμβάνει, επίσης, ένα σχέδιο βραχυπρόθεσμης υλοποίησης της στρατηγικής, προσδιορίζοντας τον χρονικό ορίζοντα υλοποίησης, κατανέμοντας σαφώς αρμοδιότητες και επισημαίνοντας τους απαιτούμενους χρηματοοικονομικούς πόρους.
Το Σχέδιο θα πρέπει να βασίζεται σε μια προσεκτική αξιολόγηση της τρέχουσας και της μελλοντικής απόδοσης του συστήματος αστικών μεταφορών, εξετάζοντας την υφιστάμενη κατάσταση, διαμορφώνοντας ένα επίπεδο αναφοράς έναντι του οποίου μπορεί να μετρηθεί η μελλοντική πρόοδος και καθορίζοντας στόχους απόδοσης και σχετικούς «ευφυείς-SMART» στόχους για την καθοδήγηση της υλοποίησης του σχεδίου (ELTIS, n.d.).
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το ΣΒΑΚ είναι ένα στρατηγικό σχέδιο και όχι μία μελέτη πολεοδομικού, κυκλοφοριακού, συγκοινωνιακού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα.
Ένα ΣΒΑΚ πρέπει να περιλαμβάνει την ανάλυση της υπάρχουσας κατάστασης, τη διαμόρφωση οράματος, στόχου και σκοπού, τη διαμόρφωση συνόλου πολιτικών και μέτρων, την σαφή οριοθέτηση θέσεων ευθύνης και ρόλων και τέλος την αξιολόγηση και παρακολούθησή του.
Kύριος στόχος ενός ΣΒΑΚ είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας των αστικών περιοχών και η παροχή υψηλής ποιότητας μεταφορών με έμφαση στο περπάτημα, το ποδήλατο και τη δημόσια συγκοινωνία, διαμέσου και εντός της αστικής περιοχής. Εστιάζει περισσότερο στις ανάγκες της «λειτουργικής πόλης» και της ενδοχώρας της, αντί της δημοτικής διοικητικής περιφέρειας.
Ένα ΣΒΑΚ ευνοεί την ισορροπημένη ανάπτυξη όλων των σχετικών μορφών μεταφοράς, ενθαρρύνοντας τη μετάβαση προς πιο βιώσιμες μορφές.
Το σχέδιο αποτυπώνει μια ολοκληρωμένη σειρά τεχνικών μέτρων, μέτρων υποδομής, μέτρων πολιτικής και ήπιων μέτρων για τη βελτίωση της απόδοσης και της σχέσης κόστους-αποτελεσματικότητας ως προς τον δεδηλωμένο στόχο και τις επιμέρους επιδιώξεις.
Συνήθως, αφορά στα εξής θέματα:
i. Δημόσια συγκοινωνία
ii. Βάδισμα και ποδηλασία
iii. Διαλειτουργικότητα
iv. Ασφάλεια αστικών οδών
v. Οδικές μεταφορές (ρέουσες και αδρανείς)
vi. Αστική εφοδιαστική
vii. Διαχείριση κινητικότητας
viii. Ευφυή Συστήματα Μεταφορών.
Στόχο έχει να δημιουργήσει ένα βιώσιμο σύστημα μετακινήσεων λαμβάνοντας υπόψη τις παραπάνω θεματικές κατηγορίες ενώ παράλληλα θα εξασφαλίζει τα παρακάτω:
• θα βεβαιώνει ότι το σύστημα μεταφορών είναι προσιτό σε όλους,
• θα βελτιώνει την οδική ασφάλεια και την προστασία από εγκληματικές ενέργειες,
• θα μειώνει το θόρυβο και την ατμοσφαιρική ρύπανση, τις εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου και την κατανάλωση ενέργειας,
• θα βελτιώνει την αποτελεσματικότητα και τη σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας της μεταφοράς προσώπων και αγαθών και θα βελτιώνει την ελκυστικότητα και την ποιότητα του αστικού περιβάλλοντος
Σύμφωνα με το πρόγραμμα Poly-SUMP (2012), προκειμένου να αναγνωριστεί ως ΣΒΑΚ ένα σχέδιο πρέπει να λάβει υπόψη τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α. Συμμετοχική προσέγγιση – με τη συμμετοχή πολιτών και ενδιαφερόμενων φορέων από την αρχή και σε όλη τη διαδικασία λήψης αποφάσεων, στην εφαρμογή και την αξιολόγηση, στη δημιουργία τοπικών δράσεων για την αντιμετώπιση πολύπλοκων ζητημάτων σχεδιασμού και στη διασφάλιση της ισότητας των φύλων,
β. Δέσμευση για βιωσιμότητα: εξισορροπώντας την κοινωνική δικαιοσύνη, την ποιότητα του περιβάλλοντος και την οικονομική ανάπτυξη,
γ. Ολοκληρωμένη προσέγγιση των πρακτικών και των πολιτικών μεταξύ των διαφόρων τομέων πολιτικής, μεταξύ των επιπέδων εξουσίας και μεταξύ των γειτονικών αρχών,
δ. Εστίαση στην επίτευξη μετρήσιμων στόχων, που προέρχονται από βραχυπρόθεσμους στόχους, ευθυγραμμισμένων με ένα όραμα για τις μεταφορές και ενσωματωμένων σε μια συνολική στρατηγική για την αειφόρο ανάπτυξη,
ε. Ανασκόπηση του κόστους μεταφοράς και των οφελών, λαμβάνοντας υπόψη ευρύτερες κοινωνικές δαπάνες και οφέλη σε όλους τους τομείς της πολιτικής,
στ. Να εφαρμόζει Μέθοδο, η οποία να περιλαμβάνει: 1) την ανάλυση της κατάστασης και το βασικό σενάριο, 2) τον καθορισμό του οράματος και των στόχων, 3) την επιλογή των πολιτικών και των μέτρων, 4) την ανάθεση των αρμοδιοτήτων και των πόρων, 5) τις ρυθμίσεις παρακολούθησης και αξιολόγησης.
Στην Αγία Βαρβάρα, έχουν πραγματοποιηθεί τρεις διαβουλεύσεις με την συμμετοχή πολιτών, κοινωνικών, μαζικών φορέων εκπροσώπων από το Νοσοκομείο Δυτικής Αττικής, τον ΟΑΣΑ, την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., τον ΑΣΔΑ, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθήνας, στελέχη της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου κατά της οποίες συζητήθηκαν εις βάθος τα στοιχεία και οι προτάσεις για την διαμόρφωση των συνθηκών κινητικότητας της πόλης μας.
Πρώτη Διαβούλευση: διαπιστώθηκε η ισχυρή πολιτική βούληση και δέσμευση για την υλοποίηση του ΣΒΑΚ, σε συνδυασμό με το ευνοϊκό κοινωνικό κλίμα από τους εμπλεκόμενους και η κατανόηση του δυνητικού τους ρόλου και της θέσης τους στο πλαίσιο της παρούσας διαδικασίας αποτελεί το κυριότερο συμπέρασμα της 1ης Δημόσιας Διαβούλευσης για το Δήμο Αγίας Βαρβάρας, ενώ παράλληλα θέτει και τη βάση για την συνολική επίτευξη του Σχεδίου και των στόχων της βιώσιμης κινητικότητας. Σε αυτή την πρώτη συζήτηση συμμετείχαν και οι:
– κ. Γιώργος Δημόπουλος, αντιδήμαρχος Κορυδαλλού
– κ. Γρηγόρης Γουρδομιχάλης, πρόεδρος του ΠΕΣΥΔΑΠ
– κ. Απόστολος Αρώνης, εντεταλμένος σύμβουλος Κορυδαλλού για το περιβάλλον
– κ. Μόσχος Διαμαντόπουλος, Γεν. Δ/ντής του Αναπτυξιακού Συνδέσμου Δήμων Δυτικής Αθήνας (ΑΣΔΑ)
– H κα. Χρυσάγη, πρόεδρος του Γενικού Νοσοκομείου Δυτ. Αττικής «Αγία Βαρβάρα»
– Αντιπεριφερειάρχης Δ. Τομέα Αττικής κ. Ανδρέας Λεωτσάκος,
– κ. Κίμωνας Λογοθέτης, επιστημονικός συνεργάτης σε θέματα οδικής ασφάλειας του Περιφερειάρχη Αττικής,
– κ. Κυριάκος Καζαντζής, Πρόεδρος της Ένωσης του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων Αγίας Βαρβάρας καθώς και μέλη αυτής κ.α.
Δεύτερη Διαβούλευση: Σε αυτήν, αναλύθηκε η υφιστάμενη κατάσταση κινητικότητας στον Δήμο Αγ. Βαρβάρας, από τον ανάδοχο της μελέτης ΣΒΑΚ, κ.Ι.Μάρης, ενώ παράλληλα παρουσιάστηκαν οι προτεινόμενες παρεμβάσεις σε βραχυπρόθεσμο (5ετία), μεσοπρόθεσμο (10ετία) και μακροπρόθεσμο (20ετία) ορίζοντα. Σκοπός του ΣΒΑΚ είναι η επίτευξη καλύτερης προσβασιμότητας και κινητικότητας (ειδικότερα για τους ευάλωτους χρήστες όπως πεζοί, ΑμεΑ/ΑΜΚ, παιδιά, ηλικιωμένους κ.λπ.), η βελτίωση της οδικής ασφάλειας, η συχνότερη χρήση των ΜΜΜ, η μείωση της ρύπανσης και της ηχορύπανσης και η εν γένει βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος, ενισχύοντας την οικονομική ανάπτυξη της πόλης και την τοπική επιχειρηματικότητα. Στόχος είναι να καταστεί ο Δήμος ελκυστικός τόπος για διαμονή, εργασία και αναψυχή.
Το κοινό όραμα του Δήμου αποτυπώνεται στην εξής πρόταση: «Όμορφη πόλη σε αργή κίνηση, για γρήγορους ρυθμούς και υγιές μέλλον!»
Τρίτη Διαβούλευση: Η τρίτη (3η) και τελική Δημόσια Διαβούλευση στα πλαίσια εκπόνησης του ΣΒΑΚ του Δήμου Αγίας Βαρβάρας πραγματοποιήθηκε, μέσω τηλεδιάσκεψης την Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2020 στις 13:30μ.μ. με βασικό στόχο την ενημέρωση φορέων και πολιτών για την Τελική Έκδοση του ΣΒΑΚ. Σε αυτή παρουσιάστηκαν αναλυτικά οι Στρατηγικοί Στόχοι με ιδιαίτερη ανάπτυξη του συνόλου δεσμών μέτρων τα οποία προτείνονται προς υλοποίηση, σε μια προσπάθεια ουσιαστικής και ολιστικής προσέγγισης για βιώσιμες λύσεις στην περιοχή, με έμφαση στη πεζή μετακίνηση, στο ποδήλατο και στη δημόσια συγκοινωνία, όπως χαρακτηριστικά ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας πρεσβεύει. Η διαβούλευση υπήρξε ιδιαίτερα επιτυχής με εξαιρετικά σημαντική συμμετοχή φορέων (ΟΑΣΑ Α.Ε., Αττικό Μετρό Α.Ε., ΑΣΔΑ, Τροχαία Δυτικής Αττικής, κ.α.) και πολιτών αντίστοιχα.
Ο Δήμαρχος Αγίας Βαρβάρας, κ. Λάμπρος Μίχος χαρακτηριστικά ανέφερε ότι «το Όραμα του Δήμου για μια βιώσιμη πόλη μπορεί να γίνει πράξη, μεθοδικά και με συνέπεια στο πλαίσιο συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων και φυσικά της Δημοτικής Αρχής». Τόνισε δε ότι, το σύνολο των μέτρων, παρεμβάσεων και δράσεων που προτείνονται ανά χρονικό ορίζοντα (5ετίας, 10ετίας και 20ετίας) αφορούν στην πλειονότητά τους (αν όχι στο σύνολο τους) σε ρεαλιστικά έργα που θα αλλάξουν και θα βελτιώσουν την εικόνα της πόλης. Ήδη, ως Δήμος, «έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες ένταξης πολλών εξ αυτών (που αφορούν στην πρώτη 5ετία και όχι μόνο) σε τρέχοντα προγράμματα χρηματοδοτήσεων και ως εκ τούτου είμαστε αισιόδοξοι ότι θα καταφέρουμε το Σχέδιο αυτό να γίνει σύντομα πραγματικότητα». Τέλος, δήλωσε την πεποίθηση του ότι: «Πατάμε στα πόδια μας έχοντας το ΣΒΑΚ της Αγίας Βαρβάρας, καλό οδηγό ακόμα και για άλλους Δήμους».
Διαβάστε επίσης
ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΣΥΛΛΟΓ¨Η ΤΟΥ ΑΔΕΣΠΟΤΟΥ ΣΤΗΝ ΟΔΟ ΦΛΕΜΙΓΚ