Η Αγία Βαρβάρα ο πρώτος Δήμος στην χώρα με εγκεκριμένο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ)
«Εδώ είμαστε. Σε μια πόλη στην οποία γεννιόμαστε, ζούμε, μεγαλώνουμε , μορφωνόμαστε, εργαζόμαστε και κινούμαστε λειτουργικά και με ασφάλεια»
Με αυτή τη φράση, τον Οκτώβριο του 2019, ο Δήμαρχος κ. Λάμπρος Μίχος υποδέχθηκε τους προσκεκλημένους στην πρώτη δημόσια διαβούλευση για τον σχεδιασμό του Σχεδίου Βιώσιμης Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) της Αγίας Βαρβάρας.
Ενός σχεδίου, το οποίο θα προσδιορίσει το μέλλον της πόλης αλλά και των γειτονικών περιοχών της, τουλάχιστον, για την επόμενη 20ετία.
Στις τρείς διαβουλεύσεις που ακολούθησαν, παρουσιάστηκαν προτάσεις, ακούστηκαν και λήφθησαν υπ’ όψιν, σκέψεις, προτάσεις δημοτών και φορέων της πόλης, οι οποίες επεξεργάσθηκαν και αξιοποιήθηκαν από τις υπηρεσίες και τελικά, δίνοντας πραγματικό ρόλο (και όχι τυπικό) στους κατοίκους της πόλης που συμμετείχαν, παρουσιάστηκε το ΣΒΑΚ, το οποίο σχεδιάστηκε ώστε να μπορούν να κινούνται οι πολίτες και οι επιχειρήσεις μέσα από τις καλύτερες συνθήκες δημιουργώντας μια καλύτερη ποιότητα ζωής.
Όπως, χαρακτηριστικά έχει αναφέρει ο κ. Δήμαρχος, «το ΣΒΑΚ είναι ένα εργαλείο που μας δίνει την δυνατότητα να ορίσουμε τις ζωές μας. Αυτό είναι το μεγάλο μας στοίχημα γιατί αυτό προσδιορίζει το μέλλον μας. Είναι μια δυνατότητα για όσους θέλουν να ζήσουν αλλιώς και μπορούν».
(Σ.σ. υπεύθυνος μελέτης του ΣΒΑΚ για την περιοχή μας ήταν ο κ. Μάρης)
Τι είναι το ΣΒΑΚ, τι περιλαμβάνει και πώς βελτιώνει την ζωή στην πόλη
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα της Αστικής Κινητικότητας (ELTIS, n.d.), ένα ΣΒΑΚ παρουσιάζει, ή συνδέεται με μια υπάρχουσα, μακροπρόθεσμη στρατηγική για τη μελλοντική ανάπτυξη μιας αστικής περιοχής και ειδικότερα της υποδομής και των υπηρεσιών μεταφορών και κινητικότητας. Περιλαμβάνει, επίσης, ένα σχέδιο βραχυπρόθεσμης υλοποίησης της στρατηγικής, προσδιορίζοντας τον χρονικό ορίζοντα υλοποίησης, κατανέμοντας σαφώς αρμοδιότητες και επισημαίνοντας τους απαιτούμενους χρηματοοικονομικούς πόρους.
Το Σχέδιο θα πρέπει να βασίζεται σε μια προσεκτική αξιολόγηση της τρέχουσας και της μελλοντικής απόδοσης του συστήματος αστικών μεταφορών, εξετάζοντας την υφιστάμενη κατάσταση, διαμορφώνοντας ένα επίπεδο αναφοράς έναντι του οποίου μπορεί να μετρηθεί η μελλοντική πρόοδος και καθορίζοντας στόχους απόδοσης και σχετικούς «ευφυείς-SMART» στόχους για την καθοδήγηση της υλοποίησης του σχεδίου (ELTIS, n.d.).
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το ΣΒΑΚ είναι ένα στρατηγικό σχέδιο και όχι μία μελέτη πολεοδομικού, κυκλοφοριακού, συγκοινωνιακού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα.
Ένα ΣΒΑΚ πρέπει να περιλαμβάνει την ανάλυση της υπάρχουσας κατάστασης, τη διαμόρφωση οράματος, στόχου και σκοπού, τη διαμόρφωση συνόλου πολιτικών και μέτρων, την σαφή οριοθέτηση θέσεων ευθύνης και ρόλων και τέλος την αξιολόγηση και παρακολούθησή του.
Kύριος στόχος ενός ΣΒΑΚ είναι η βελτίωση της προσβασιμότητας των αστικών περιοχών και η παροχή υψηλής ποιότητας μεταφορών με έμφαση στο περπάτημα, το ποδήλατο και τη δημόσια συγκοινωνία, διαμέσου και εντός της αστικής περιοχής. Εστιάζει περισσότερο στις ανάγκες της «λειτουργικής πόλης» και της ενδοχώρας της, αντί της δημοτικής διοικητικής περιφέρειας.
Ένα ΣΒΑΚ ευνοεί την ισορροπημένη ανάπτυξη όλων των σχετικών μορφών μεταφοράς, ενθαρρύνοντας τη μετάβαση προς πιο βιώσιμες μορφές.
Το σχέδιο αποτυπώνει μια ολοκληρωμένη σειρά τεχνικών μέτρων, μέτρων υποδομής, μέτρων πολιτικής και ήπιων μέτρων για τη βελτίωση της απόδοσης και της σχέσης κόστους-αποτελεσματικότητας ως προς τον δεδηλωμένο στόχο και τις επιμέρους επιδιώξεις.
Ένα ΣΒΑΚ, επικεντρώνει κατά κύριο λόγο στα εξής θέματα:
i. Δημόσια συγκοινωνία -ii. Βάδισμα και ποδηλασία -iii. Διαλειτουργικότητα -iv. Ασφάλεια αστικών οδών -v. Οδικές μεταφορές (ρέουσες και αδρανείς) -vi. Αστική εφοδιαστική -vii. Διαχείριση κινητικότητας-viii. Ευφυή Συστήματα Μεταφορών.
Στόχο έχει να δημιουργήσει ένα βιώσιμο σύστημα μετακινήσεων λαμβάνοντας υπόψη τις παραπάνω θεματικές κατηγορίες ενώ παράλληλα θα εξασφαλίζει τα παρακάτω:
• θα βεβαιώνει ότι το σύστημα μεταφορών είναι προσιτό σε όλους,
• θα βελτιώνει την οδική ασφάλεια και την προστασία από εγκληματικές ενέργειες
• θα μειώνει το θόρυβο και την ατμοσφαιρική ρύπανση, τις εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου και την κατανάλωση ενέργειας,
• θα βελτιώνει την αποτελεσματικότητα και τη σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας της μεταφοράς προσώπων και αγαθών και θα βελτιώνει την ελκυστικότητα και την ποιότητα του αστικού περιβάλλοντος.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι Υπηρεσίες του Δήμου και τα στελέχη της Δημοτικής Αρχής εργάσθηκαν σοβαρά και σκληρά, σε όλη την διάρκεια θητείας της σημερινής Δημοτικής Αρχής και πέτυχαν να παρουσιάσουν ένα άρτιο πρόγραμμα, το οποίο και έλαβε την έγκριση.
Μεταξύ άλλων, ως πρώτη επιλογή επελέγη κατά προτεραιότητα η ανακατασκευή και διαμόρφωση σε πράσινες διαδρομές κυκλοφοριακών αξόνων που συγκλίνουν προς το κέντρο και προς το υπό κατασκευή συγκρότημα της πρώην ΒΙΟΧΡΩΜ, η δημιουργία «Πράσινων Διαδρομών.
Συνολικά, προβλέπεται η πλήρης ανακατασκευή σε 11 κυκλοφοριακούς άξονες συνολικής επιφάνειας 26.000m2:
Κατά πολεοδομική ενότητα
• 1η π.ε. Οδοί Παπαφλέσα & Ρεδαιστού
• 2η π.ε. οδοί Καραϊσκάκη, Πλάτωνος και Κουντουριώτου
• 3η π.ε. οδοί Λαμπροπούλου, Βουτένης, Ρεθύμνου, Μαντινείας και Πελοπονήσσου.
Όλοι οι ανωτέρω υπό κατασκευή δρόμοι μονοδρομούνται και μετατρέπονται σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, με νέα ψυχρή επίστρωση, εσοχές στάθμευσης οχημάτων και τα πεζοδρόμια, εκατέρωθεν, διευρύνωνται κατά πλάτος και πλακοστρώνονται με ψυχρά-φωτοκαταλυτικά υλικά.
Κατά μήκος των κυκλοφοριακών αυτών αξόνων προβλέπεται η εγκατάσταση εξοπλισμού περιβάλλοντος χώρου (νέα φωτιστικά, παγκάκια, κάδοι απορριμμάτων κ.λ.π).
Επίσης, πρόκειται να κατασκευαστούν συντριβάνια, ζαρντινιέρες φύτευσης και φύτευση νέων δενδροστοιχιών, σύμφωνα με τις αρχές του βιοκλιματικού και ενεργειακού σχεδιασμού.
Στην εφημερίδα της Κυβερνήσεως (τεύχος Β΄ αριθ. Φύλλου 5168-5ης Οκτωβρίου 2022), η απόφαση Αριθ. Δ29/Δ/Δ06/298438 του Υφ/γού Υποδομών & Μεταφορών με την οποία η Αγία Βαρβάρα καθίσταται ο πρώτος Δήμος στην χώρα με εγκεκριμένο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ).
Η Αγία Βαρβάρα μπαίνει σε νέα εποχή και πάλι με Δήμαρχο τον Λάμπρο Μίχο, να ανοίγει τον δρόμο για την πρόοδο και την ανάπτυξη της πόλης.