Λάμπρος Μίχος: Οι δεσμεύσεις του ΑΔΜΗΕ για υπογειοποίηση των γραμμών υψηλής τάσης στην Αγία Βαρβάρα
Αναλυτική τοποθέτηση για το μεγάλο ζήτημα της υπογειοποίησης των γραμμών υψηλής τάσης στην Αγία Βαρβάρα, με αναφορές σε όσα έγιναν παλιότερα αλλά και στα σημαντικά βήματα μετά το 2019 που ξεκόλλησε η υπόθεση και σαφή περιγραφή όσων αναμένονται έκανε ο δήμαρχος Λάμπρος Μίχος στην απολογιστική συνεδρίαση του δημοτικού Συμβουλίου στις 25 Ιουνίου.
Όπως ξεκαθάρισε πλέον υπάρχουν κονδύλια, υπάρχει νομοθετική ρύθμιση που επιλύει πολεοδομικά ζητήματα και δέσμευση ότι το έργο θα ξεκινήσει στο τέλος του 2024. Ο κ. Μίχος υπογράμμισε επίσης ότι ο Δήμος Αγίας Βαρβάρας παρακολουθεί συνεχώς την υπόθεση και ότι αναμένει αναλυτική ενημέρωση από τον ΑΔΜΗΕ από πού θα είναι η όδευση, πώς ακριβώς θα γίνει, πού θα πάει και πότε ακριβώς θα φτάσει εκεί .
Παραθέτουμε αναλυτικά λόγω της σημασίας που έχει η υπογειοποίηση για την πόλη μας, την τοποθέτηση του Λάμπρου Μίχου:
ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΓΙΑ ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ: Ήταν ένας αγώνας που τον δίναμε και μαζί επί πολλά χρόνια. καταφέραμε λοιπόν τότε που ήταν υπουργός ο Γεώργιος Σουφλιάς και αρμόδιος υφυπουργός ο Αναστάσιος Νεράντζης να πάρουμε μια δέμσευση ότι ξεκινά η διαδικασία υπογειοποίησης των καλωδίων. Και μάλιστα του είπα δεν μου αρκεί μια δημόσια ανακοίνωση θαρθείς στην Αγία Βαρβάρα να το ανακοινώσεις επισήμως για να τον δεσμεύσω.
Τα χρόνια πέρασαν, δεν έγινε τίποτα, φτάσαμε στην κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ με υπουργό τον Μανιάτη, έκανα άπειρες συζητήσεις μαζί του και συγκρουστήκαμε γι’ αυτό. Το θέμα ήταν ότι η ΡΑΕ που είχε τότε δημιουργηθεί, για πολύ συγκεκριμένους τεχνικούς όρους, δεν είχε σε προτεραιότητα το έργο της υπογειοποίησης των δικών μας καλωδίων. Και στην αιτιολογία υπήρχε και ότι προηγούνταν άλλες περιοχές που είχαν καλώδια υπερυψηλής τάσης, στις οποίες πράγματι ξεκίνησε η υπογειοποίηση.
Φτάσαμε λοιπόν στο δει στο 2015 όπου έχει πάρει απόφαση η ΡΑΕ αρχές του 2015 αρχές να μεταθέσει τον χρόνο έναρξης της υπογειοποίησης το 2016. Έρχεται εδώ η ο τότε υπουργός Εσωτερικών Σκουρλέτης και διαβεβαιώνει ότι το 2016 θα ξεκινήσει η υλοποίηση. Λίγες μέρες πριν την εξαγγελία αυτή είχε ανακοινωθεί από τη ΡΑΕ ότι η υπογειοποίηση είχε πάει για το 2023!
Όταν λοιπόν ήρθαμε εμείς εδώ, το 2019, βρήκαμε τη ΡΑΕ να λέει ότι σύμφωνα με το πρόγραμμα η υπογειοποίηση στην Αγία Βαρβάρα θα ξεκινήσει το 2025.
Κάναμε πολλές παραστάσεις, πράγματι εξασφαλίστηκε η πίστωση για την υπογειοποίηση και έμενε μία εκκρεμότητα που σχετιζόταν με την πολεοδόμηση του χώρου όπου θα γινόταν η εγκατάσταση του Κέντρου Υψηλής Τάσης (ΚΥΤ), όλων δηλαδή τον γραμμών που έρχονται από τη Λίμνη Κουμουνδούρου και θα πηγαίνανε στο Ρουφ.
Να σας θυμίσω απλά για την ιστορία ότι το 2011 και λίγο πριν φανεί να ξεκινάει το θέμα, είχε γίνει μελέτη για την εγκατάσταση του Κέντρου Υψηλής Τάσης στην Αργυρούπολη. Ξεκίνησαν κινητοποιήσεις οι κάτοικοι εκεί, ΜΑΤ, συλλήψεις, ξύλο, τα θυμάστε νομίζω οι περισσότεροι, προσέφυγαν και στο Συμβούλιο Επικρατείας και κέρδισαν μετά από χρόνια την απόφαση να ανασταλεί εν πάση περιπτώσει και εγκατάσταση εκεί και όλο αυτό το πράγμα κράτησε περίπου 6-7 χρόνια.
Η ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΥΨΗΛΗΣ ΤΑΣΗΣ: Το ΚΥΤ πλέον δεν είναι μεγάλο αλλά έχει όμως εξωτερικές υποστηρικτικές βάσεις εξωτερικές και απαιτείται ανάλογος χώρος. Αυτός ο χώρος στον Ελαιώνα που επιλέχτηκε είχε χαρακτηριστεί από την Περιφέρεια Αττικής ως χώρος για εγκατάσταση σταθμού μεταφόρτωσης Έπρεπε λοιπόν να γίνει η κατάλληλη πολεοδόμηση ώστε να χτιστεί εκεί το ΚΥΤ. Έπρεπε δηλαδή να γίνει απαλλοτρίωση του χώρου, να γίνουν πράξεις αναλογισμού, δρόμος με πρόσωπο στην οικοδόμηση, κάτι που κράταγε πάρα πολύ.
Δόθηκαν μάλιστα γύρω στα 6-7 εκατομμύρια στο Δήμο Αιγάλεω για να κάνει τις μελέτες πολεοδόμησης, κάτι που δεν έγινε, καθυστερούσε, και η κυβέρνηση έλεγε ότι πρέπει να προηγηθεί η πολεοδόμηση, να γίνει αυτοτελές δηλαδή το τμήμα εκείνο που θα γινόταν εγκατάσταση και μετά να προχωρήσει το ΚΥΤ.
Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΟΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ: Οι πολεοδομικές λοιπόν ρυθμίσεις ήτανε χρονοβόρες, καθυστερούσαν και τότε κάναμε μία παρέμβαση στον πρωθυπουργό που έδωσε εντολή στον Σκρέκα και έκανε νομοθετική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία έκρινε πως με βάση τη μελέτη και χωρίς άλλες πολεοδομικές παρεμβάσεις θα εγκατασταθεί το ΚΥΤ. Αυτό ανακοίνωσα τότε και είπα κερδίσαμε το μεγάλο στοίχημα. Γιατί ακόμα, φανταστείτε, δεν έχει ξεκινήσει η πολεοδόμηση.
Αλλά έχουμε μία νομοθετική ρύθμιση ότι εκεί δεν χρειάζεται τίποτε άλλο και μπορεί α εγκατασταθεί το ΚΥΤ.
ΟΙ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ ΤΟΥ ΑΔΜΗΕ: Στις αρχές του 2023επισκέφτηκα με τον γενικό γραμματέα τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ και μας είπαν ότι είναι όλα εξασφαλισμένα, εκπονούμε τη μελέτη του έργου και η εξέλιξή της είναι σε προχωρημένη φάση, χρήματα έχουμε, η νομοθετική ρύθμιση μας καλύπτει απολύτως και μέχρι το τέλος του 2024 θα έχουμε δημοπρατήσει το έργο.
Και αυτό περιμένουμε! Έχουμε επικοινωνία και πιστεύουμε ότι πράγματι μέχρι το τέλος του χρόνου, το πολύ αρχές 2025 θα δημοπρατηθεί το έργο και θα εγκατασταθεί εργολάβος
Έχουνε ενημέρωση πλήρη με τους χάρτες, την όδευση που θα ακολουθήσει, με τους κινδύνους, τις λεπτομέρειες. τα προβλήματα. είμαστε απολύτως γνώστες. Υπάρχει βέβαια περίπτωση τα πράγματα να μην εξελιχθούν τόσο ομαλά και πρέπει πάλι να δίνουμε καθημερινά μάχες για να υπερβούμε διάφορα προβλήματα τεχνικής κυρίως φύσεως.
ΠΛΗΡΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΟΛΑ: Όταν θα πάρω μια απάντηση από τον ΑΔΜΗΕ που θα μου λέει λεπτομέρειες τότε θα σας ενημερώσω ακριβώς από πού θα είναι η όδευση, πώς ακριβώς θα γίνει, πού θα πάει και πότε ακριβώς θα φτάσει εκεί.
Το θέμα δηλαδή αυτή την τετραετία ξεκόλλησε, γιατί είχε κολλήσει και προχωράει νομίζω πάρα πολύ ικανοποιητικά. Εξασφαλίστηκαν δηλαδή τα χρήματα, με την ανακοίνωση που έκανα τότε με τον Βαρβιτσιώτη που εντάχτηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης, λύθηκε το πολεοδομικό θέμα με τη νομοθετική ρύθμιση και με την πρόοδο που έχει η μελέτη του έργου και την οποία παρακολουθούμε, και έχουμε διαβεβαιώσεις από τον ΑΔΜΗΕ ότι προς το τέλος του χρόνου θα ξεκινήσει.