Λάμπρος Μίχος: Είναι το μεγάλο στοίχημα που προσδιορίζει το μέλλον μας
Το ΣΒΑΚ υλοποιείται – η Αγία Βαρβάρα αλλάζει επίπεδο
«Tο ΣΒΑΚ είναι ένα εργαλείο που μας δίνει την δυνατότητα να ορίσουμε τις ζωές μας. Αυτό είναι το μεγάλο μας στοίχημα γιατί αυτό προσδιορίζει το μέλλον μας. Είναι μια δυνατότητα για όσους θέλουν και μπορούν να ζήσουν αλλιώς».
Με αυτόν τον λιτό αλλά ουσιαστικό τρόπο πρωτοπαρουσίασε ο δήμαρχος Αγίας Βαρβάρας Λάμπρος Μίχος, το 2019, το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της πόλης, ένα σχέδιο, το οποίο θα προσδιορίσει το μέλλον της πόλης αλλά και των γειτονικών περιοχών της, τουλάχιστον, για την επόμενη 20ετία.
Το σχέδιο τέθηκε σε δημόσια ανοιχτή διαβούλευση, οργανώθηκαν ειδικές εκδηλώσεις για την παρουσίασή του και δίκαια ο δήμαρχος και οι συνεργάτες του δηλώνουν ότι είναι προϊόν επιστημονικής μελέτης και δημοκρατικών, συμμετοχικών διαδικασιών που έθεσαν στο περιθώριο της εξέλιξης τις μικροπολιτικές αντιδράσεις και τα βαρίδια της ιδιοτέλειας.
Τώρα, που όπως επισήμανε ο Λάμπρος Μίχος σε πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Αγίας Βαρβάρας «είναι η εποχή που θα υλοποιηθούν όσα σχεδιάστηκαν και μελετήθηκαν τα προηγούμενη χρόνια για δρόμους, κόμβους, πεζοδρόμια, πλατείες και γενικότερα αναπλάσεις στο πλαίσιο του ΣΒΑΚ», είναι καιρός και μια αναλυτική επισκόπηση όσων ήδη έγιναν και όσων υλοποιούνται.
Καθώς το ΣΒΑΚ είναι ένα στρατηγικό σχέδιο που οδηγεί ολόκληρη την Αγία Βαρβάρα σε ένα άλλο, ανώτερο, επίπεδο έχει σημασία οι πολίτες να αντιλαμβάνονται βήμα βήμα την πρόοδο που συντελείται και να γίνονται ενεργοί συμπαραστάτες των στόχων που τίθενται.
Ένας από τους βασικούς στόχους του ΣΒΑΚ είναι η διαμόρφωση οδών ήπιας κυκλοφορίας σε πολεοδομικές ενότητες του Δήμου Αγίας Βαρβάρας ώστε να εξασφαλιστεί η ασφαλής και άνετη μετακίνηση όλων των κατοίκων, πεζών ποδηλατιστών, ΑμΕΑ, να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια και προσβάσιμότητα και να οργανωθούν κυκλοφοριακά οι γειτονιές.
Τα μέτρα περιλαμβάνουν διαμόρφωση δικτύου πεζοδρόμων, οδούς ήπιας κυκλοφορίας, βελτιώσεις προσβασιμότητας για τους ευάλωτους χρήστες, άρση των κοινωνικών αποκλεισμών και επίσης μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων, εξοικονόμηση ενέργειας ,μείωση της ηχορύπανσης και αναβάθμιση του δημόσιου χώρου.
Και αυτή η αναβάθμιση ωφελεί άμεσα κάτι που άμεσα τη γειτονιά στην οποία γίνεται και σε επόμενο στάδιο ολόκληρη την πόλη.
Καταγράφουμε αναλυτικά λοιπόν τι έγινε, τι γίνεται και τι πρόκειται να γίνει. Όλα αυτά σε τρεις φάσεις: στην πενταετία, στη δεκαετία και στην εικοσαετία! σε κάθε πολεοδομική ενότητα της Αγίας Βαρβάρας:
Διαμόρφωση οδών ήπιας κυκλοφορίας ανά πολεοδομική ενότητα
Πολεοδομική ενότητα 1:
• Καραϊσκάκη, στο τμήμα μεταξύ των Ανεξαρτησίας – Πλάτωνος (υπό υλοποίηση)
• Αρχιμήδους, σε όλο το μήκος της (τμήμα μεταξύ των Κερκύρας – Μεσολογγίου) (υπό υλοποίηση)
• Ταϋγέτου, σε όλο το μήκος της (τμήμα μεταξύ των Καραϊσκάκη – Μεσολογγίου) (υπό υλοποίηση)
• Πλάτωνος, στο τμήμα μεταξύ των Κερκύρας – Π.Π.Γερμανού (υπό υλοποίηση)
Πολεοδομική ενότητα 2:
• Κουντουριώτου, στο τμήμα μεταξύ των Π.Π.Γερμανού – Καραολή (υπό υλοποίηση)
Πολεοδομική ενότητα 5:
• Ραιδεστού, σε όλο το μήκος της (τμήμα μεταξύ των Δ.Κομνηνού – 28ης Οκτωβρίου)
(υλοποιήθηκε)
• Δωδεκανήσου, τμήμα μεταξύ των Ραιδεστού – Βύρωνος (υλοποιήθηκε)
• Αιόλου, στο τμήμα μεταξύ των Βενιζέλου – Πραξιτέλους (συμβασιοποιημένο –
μέτρο που περιλαμβανόταν σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα >10ετίας και
προτεραιοποιήθηκε, σύμφωνα με τις τοπικές ανάγκες του Δήμου)
Πολεοδομική ενότητα 6:
• Βουτένης, στο τμήμα μεταξύ των Σίφνου – Μεσογείων (υπό υλοποίηση)
• Ρεθύμνου, στο τμήμα μεταξύ Σίφνου – Λαμπροπούλου (υπό υλοποίηση)
• Πελοποννήσου, σε όλο το μήκος της (τμήμα μεταξύ των Σίφνου και Μεσογείων)
(υπό υλοποίηση)
• Μαντινείας, στο τμήμα μεταξύ των Αλαμάνας – Μ.Αντύπα (υπό υλοποίηση)
• Λαμπροπούλου, στο τμήμα μεταξύ των Μαντινείας – Μεσογείων (υπό υλοποίηση)
Ανάπλαση της οδού Χανίων οδών στο τμήμα Γ. Γεννηματά και Μεγ. Αλεξάνδρου
Το έργο που έχει ενταχθεί σε σχετικό πρόγραμμα χρηματοδότησης έχει στόχο την ανάδειξη του δημόσιου χώρου και την εξασφάλιση άνετης και ασφαλούς μετακίνησης πεζών, ποδηλατιστών και ΑμΕΑ.
Ρυθμίσεις/παρεμβάσεις στο πλαίσιο ενίσχυσης της μετακίνησης πεζών
• Διαπλάτυνση του ανατολικού πεζοδρομίου της οδού Δόξης (υπό υλοποίηση)
• Διαπλάτυνση/ανάπλαση πεζοδρομίων της Παπαφλέσσα (υπό υλοποίηση)
• Διαπλάτυνση/ανάπλαση πεζοδρομίων της Π. Π. Γερμανού (υπό υλοποίηση)
• Διαμόρφωση της Λεωφόρου Ελευθερίου Βενιζέλου, στο τμήμα Μεγάλου Αλεξάνδρου – Γιώργου Γεννηματά –
Διαπλάτυνση πεζοδρομίων, στο πλαίσιο της πράξης «Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου» στο Δήμο Αγίας Βαρβάρας (υπό υλοποίηση)
• Διόρθωση ύψους ραμπών ΑμεΑ επί της Ελευθερίου Βενιζέλου (τμήμα μεταξύ των
Μεγάλου Αλεξάνδρου – Γ. Γεννηματά) στο πλαίσιο της πράξης «Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου στο Δήμο Αγίας Βαρβάρας (υπό υλοποίηση)
Εκπόνηση Σχεδίου Αστικής Προσβασιμότητας (Σ.Α.Π.) στο Δήμο
Ο στόχος της εκπόνησης ΣΑΠ είναι η εξασφάλιση της άνετης και ασφαλούς μετακίνησης πεζών, ποδηλατιστών και ΑμεΑ μέσα από:
● Δίκτυα ροών πεζών και ποδηλάτων
● Υποδομές για την πεζή μετακίνηση (αφορά σε δημιουργία νέων ή διαπλάτυνση υφιστάμενων πεζοδρομίων)
● Δημιουργία υποδομών ΑμεΑ και ασφαλών διαβάσεων πεζών και ποδηλατών (επαναδιαμόρφωση προβληματικών σημείων ραμπών ΑμεΑ)
● Δημιουργία πράσινων διαδρομών
Δίκτυο ποδηλάτου
Δημιουργία ειδικής λωρίδας ποδηλάτου (υλοποιήθηκε) σε τοπικές οδούς και σύνδεση του Δικτύου με την Πλατεία Φωκά και το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής
Διαμόρφωση δικτύου ποδηλάτου (διαδρομών ποδηλάτου, υιοθέτηση μέτρων για
συνύπαρξη του ποδήλατου με λοιπούς χρήστες του οδικού δικτύου – οδοί μικτής χρήσης) με σκοπό την ενίσχυση της χρήσης ποδηλάτου, σε ποσοστό τουλάχιστον 15% του συνολικού προτεινόμενου δικτύου στην περιοχή μελέτης, σε ορίζοντα 20ετίας.
Υποδομές Δημόσιας συγκοινωνίας
Ο στόχος είναι η αναβάθμιση της δημόσιας συγκοινωνίας και της ποιότητας εξυπηρέτησης στο Δήμο, η βελτίωση της προσβασιμότητας για τους ευάλωτους χρήστες και η άρση κοινωνικών αποκλεισμών στην μετακίνηση.
Τα μέσα είναι:
• Αναβάθμιση υποδομών δημόσιας συγκοινωνίας (στάσεις/στέγαστρα, κ.α.)
(υλοποιήθηκε)
• Προμήθεια ηλεκτρικού λεωφορείου (mini bus) (για τη λειτουργία της δημοτικής
συγκοινωνίας) (υπό υλοποίηση)
Γεωμετρικές διαμορφώσεις κόμβων οδικού δικτύου
•Διαμόρφωση κόμβου Μεγ. Αλεξάνδρου – Κισσάμου – Κακίση (υλοποιήθηκε)
• Διαμόρφωση κόμβου Αβέρωφ – Διστόμου – Μεγ.Αλεξάνδρου (συμβασιοποιημένο)
• Διαμόρφωση κόμβου Αβέρωφ – Στ.Σαράφη – Κανάρη (συμβασιοποιημένο)
• Διαμόρφωση κόμβου Ηπείρου – Σωκράτους – Οδυσσέως (υλοποιήθηκε)
Στόχος των διαμορφώσεων είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας, η προσβασιμότητα/προσπελασιμότητα, η κυκλοφοριακή οργάνωση γειτονιών και λοιπών κομβικών σημείων του Δήμου και η αναβάθμιση του δημόσιου χώρου.
Εγκατάσταση φωτεινής σηματοδότησης στον κόμβο Ελευθερίου Βενιζέλου – Ανδρέα Δημητρίου (υπό υλοποίηση)
Επαναδιαγράμμιση/βελτίωση οριζόντιας σήμανσης και τοποθέτηση ανακλαστήρων οδοστρώματος στους άξονες του αρτηριακού δικτύου και συγκεκριμένα στις λεωφόρους Ελευθερίου Βενιζέλου και Μεγάλου Αλεξάνδρου (υλοποιήθηκε)
Εκπόνηση μελέτης/υπηρεσίας για την Λειτουργία Ελεγχόμενης στάθμευσης στο κέντρο της Αγίας Βαρβάρας
Υπηρεσία με αντικείμενο την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης στάθμευσης και την εκπόνηση σχεδίου στάθμευσης στην περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Κουντουριώτου – Σαράφη – Επτανήσου – Κυκλάδων – Αριστοφάνους – Μεγ. Αλεξάνδρου – Κουντουριώτου. Στόχος ήταν η συλλογή όλων των απαιτούμενων πληροφοριών που αφορούν σε υφιστάμενα στοιχεία στάθμευσης και στη συνέχεια την διατύπωση πρότασης ρυθμίσεων στάθμευσης προκειμένου να υλοποιηθεί το σχέδιο Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης (ΣΕΣ) σε συγκεκριμένη περιοχή του (με σημαντικές διοικητικές και εμπορικές λειτουργίες) του κέντρου της Αγίας Βαρβάρας, όπως αυτή επηρεάζεται από τον νέο σταθμό ΜΕΤΡΟ «Αγία Βαρβάρα» (εκπονήθηκε).
Τοποθέτηση αισθητήρων στις διαβάσεις πεζών και ράμπες ΑμεΑ
Προμήθεια για την τοποθέτηση αισθητήρων στις διαβάσεις πεζών και ειδικότερα στις ράμπες ΑμεΑ με σκοπό την αστυνόμευση της αντικοινωνικής στάθμευσης (με ηλεκτρονικό τρόπο) επί της Ελ. Βενιζέλου (τμήμα μεταξύ των Μεγ. Αλεξάνδρου – Γ. Γεννηματά), στο πλαίσιο του Τμήματος 3 του ΣΒΑΚ: Συστήματα έξυπνης πόλης, της πράξης «Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου στο Δήμο Αγίας Βαρβάρας (συμβασιοποιημένο).
Εκπόνηση Σχεδίου Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.)
Ο Δήμος Αγίας Βαρβάρας εκπόνησε Σχέδιο Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.), εφαρμόζοντας τις προδιαγραφές που περιλαμβάνονται στο άρθρο 17 του Ν.4710/2020 (ΦΕΚ 142 Α/2020) σε συνδυασμό με την εκτέλεση των απαραίτητων εργασιών, αυτοψιών και την συνεργασία του ΔΕΔΔΗΕ. Στόχος ήταν η δημιουργία ενός masterplan που αφορούσε τον προγραμματισμό εγκατάστασης σταθμών φόρτισης για την επόμενη 3ετία με ορίζοντα 5ετίας (εκπονήθηκε).
Αυτή είναι η σημερινή εικόνα του ΣΒΑΚ στην Αγία Βαρβάρα χωρίς ωραιοποιήσεις και επικοινωνιακά φτιασίδια. Όλοι όμως όσοι δεν φορούν παρωπίδες μπορούν να αντιληφθούν ότι το έργο της δημαρχίας Μίχου είναι μεγαλύτερο και σπουδαιότερο απ’ ό,τι τα έργα που γίνονται σε άλλους μεγαλύτερους και… πλουσιότερους δήμους.
Επίσης όσοι δεν επιλέγουν την άρνηση της μικροπολιτικής καταλαβαίνουν ότι υτή η εικόνα θα γίνει σύντομα πολύ καλύτερη καθώς είναι πάρα πολλά τα «προς υλοποίηση» ή συμβασιοποιημένα έργα.