Ε. Μπούρα: Δικαίωμα στην αξιοπρέπεια, στην ζωή και στην ταφή
Από τον Αισχύλο και τον Σοφοκλή
Οι Επτά επί Θήβας του Αισχύλου αφηγούνται την αδελφοκτόνο διαμάχη μεταξύ των δύο γιων του Οιδίποδα, του Ετεοκλή και του Πολυνείκη, που ερίζουν για τον θρόνο της Θήβας.
Όταν ο πόλεμος τελείωσε υπέρ της Θήβας (Κάδμειος Νίκη) αλλά και με τον τραγικό θάνατο των δυο ηρώων στην «έβδομη πύλη», ο νέος άρχοντας, ο Κρέοντας διατάζει τον ενταφιασμό του Ετεοκλή, αλλά απαγορεύει να ταφεί το πτώμα του Πολυνείκη, επειδή ενήργησε ως προδότης.
Η Αντιγόνη ενταφιάζει τον νεκρό αδελφό της, παρακούοντας την σαφή εντολή του βασιλέα Κρέοντα. Η Αντιγόνη, σε αντίθεση με την Ισμήνη, την φοβισμένη αδελφή της, αψηφά τους νόμους του Κρέοντα και ενταφιάζει τον νεκρό αδελφό της σύμφωνα με την θέληση των θεών. Η διαμάχη αυτή περιγράφεται γλαφυρά στην ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή. Ένας φρουρός την ανακαλύπτει και την οδηγεί στον Κρέοντα. Το αποτέλεσμα αυτής της σύγκρουσης ήταν η τιμωρία της να κλειστεί σε σπήλαιο, χωρίς τροφή και νερό, μέχρι να πεθάνει. Ο αρραβωνιαστικός της Αίμονας, γιος του Κρέοντα, υπερασπίζεται την Αντιγόνη και κατηγορεί τον πατέρα του, ο οποίος και αργότερα μετανοεί αφού ο μάντης Τειρεσίας τον προειδοποιεί ότι κάτι κακό πρόκειται να συμβεί. Μάταια. Η Αντιγόνη αυτοκτονεί. Μαθαίνοντας το γεγονός ο αρραβωνιαστικός της Αίμονας, αυτοκτονεί και αυτός συμπαρασύροντας και τη μητέρα του Ευρυδίκη, που κρεμάστηκε.
Περιύβρισις Νεκρών
Έθιμα Ταφής
Η κηδεία στους αρχαίους Έλληνες από την ομηρική εποχή περιελάμβανε την πρόθεση, την εκφορά, την ταφή και τον περίδειπνο. Στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτή η διαδικασία ακολουθείται στην Ελλάδα πιστά μέχρι και σήμερα. Πρόθεση ήταν η εναπόθεση του στολισμένου νεκρού στη νεκρική κλίνη και η θρηνωδία των οικείων του. Στην εποχή μας ο νεκρός κείται σε φέρετρο, το οποίο είναι ανοιχτό σύμφωνα με την παράδοση, εκτός από τις περιπτώσεις που δεν το επιτρέπει η κατάσταση του πτώματος. Ο νεκρός «φυλάσσεται» από τους οικείους όλο το βράδυ πριν την ταφή, ιεροτελεστία που επιβάλλονταν από την λαϊκή σκέψη και διατηρείται ως σήμερα, το λεγόμενο ξενύχτι. Σημαντικό κομμάτι της ελληνικής παράδοσης είναι το μοιρολόι, τα θλιβερά δηλαδή τραγούδια που τραγουδούσαν οι οικείοι του νεκρού μαζί με τη μοιρολογίστρα, επάγγελμα που έχει πια εκλείψει.(2)
Ελλάδα σήμερα
Αναθρεμμένοι με την παράδοση της σοφόκλειας Αντιγόνης, θεωρούμε πως ήταν ιερό και απαράβατο καθήκον των ζωντανών να θάβουν τους νεκρούς τους. Ξέρουμε, για παράδειγμα, πως ήταν χρέος των στρατιωτών που επέζησαν σε μία μάχη να προσφέρουν μια αξιοπρεπή ταφή στους νεκρούς συντρόφους τους και μάλιστα ιδίοις αναλώμασιν (με δικά τους έξοδα). Και μια μου μιλάμε για μάχες, ας θυμηθούμε τις μεταλλικές ταυτότητες, τις οποίες έχουμε όλοι οι στρατιωτικοί, μόνιμοι και έφεδροι. Μόνιμα στο λαιμό μας με την αναγραφή ονοματεπώνυμου, αριθμού μητρώου και ομάδος αίματος!
Χαϊδάρι 2020
Νεκρός Χαϊδαριώτης – 15 ημέρες βρίσκεται άταφη η σορός του στα ψυγεία του νοσοκομείου Νίκαιας – Πλήρη αδιαφορία από την υπηρεσία κοινωνικής πολιτικής του δ. Χαϊδαρίου. Είναι ανεπίτρεπτο αυτό που συμβαίνει στο Χαϊδάρι και κανείς δεν ενδιαφέρεται πραγματικά για να δώσει οριστική λύση στο σοβαρό αυτό πρόβλημα.
Ένας 60χρόνος άνδρας Χαϊδαριώτης βρέθηκε νεκρός πριν από 15 ημέρες μέσα στό σπίτι του στο κεντρικό Χαϊδάρι. Η αστυνομία που πήγε στο σημείο αρχικά απέκλεισε την εγκληματική ενέργεια και όλα δείχνουν ότι ο άντρας «έφυγε» από παθολογικά αίτια. Ωστόσο σύμφωνα με το νόμο πρέπει να γίνει νεκροψία – νεκροτομή για να διαπιστωθεί η αιτία θανάτου.
Η σωρός του άτυχου 60χρονου Χαϊδαριώτη επί 15 ολόκληρες ημέρες παραμένει στο ψυγείο του νοσοκομείο Νίκαιας μέχρι να μεταφερθεί στο κοιμητήριο για να ταφεί.(1
Αδιαφορία ή Αναλγησία;
Επειδή δεν υπάρχει θέμα διλήμματος μεταξύ ταφής ή καύσης. Μιας και δεν υπάρχει η εκπεφρασμένη βούληση του θανόντος. Για αυτό και η αναφορά στην Ταφή αποκλειστικά.
Η περιγραφή στο δημοσίευμα (1), είναι εξόχως ακριβής. Για την κατάσταση που επικρατεί στο δήμο μας.
Όπως φέρθηκαν στον νεκρό συνδημότη, ο οποίος είχε την ατυχία να βρεθεί χωρίς οικογένεια, ενήλικας πια, στο Χαϊδάρι.
Όχι σαν τον ήρωα του Μαλρώ στο “Χωρίς Οικογένεια” από μικρός. Μια προέκταση του “Όλιβερ Τουίστ” του Ντίκενς και των “Αθλίων” του Ουγκώ. Και τα τρία αυτά βιβλία, μαζί με τη “Χοντρομπαλού” του Ντε Μωπασάν και τον “Πατέρα Γκοριό” του Ονορέ Ντε Μπαλζάκ, περιγράφουν μια ολόκληρη εποχή. Την εποχή της δυστυχίας του 19ου αιώνα. Σε μία εποχή που οι φτωχοί ήταν καταδικασμένοι να μένουν φτωχοί και δυστυχισμένοι.
Σε αυτήν την εποχή, μας έχουν καταδικάσει και οι δικές μας δημοκρατικά εκλεγμένες διοικήσεις.
Ο πρώην δήμαρχος κ. Σελέκος, σε αναφορά του στο δημοτικό συμβούλιο , εξήγησε πως ο ίδιος ζήταγε σε παρόμοιες περιπτώσεις, από το νοσοκομείο να αναλάβει την ταφή του άπορου δημότη. Και το νοσοκομείο πειθήνια εξυπηρετούσε το αίτημά του, να υποθέσουμε. Εμ, δεν είναι λίγο να σου λέει ο πτωχός πλην τίμιος δήμαρχος, δεν έχω λεφτά για την ταφή. Υποκλίνεσαι στο μεγαλείο της προσωπικής παράστασης.
Ο σημερινός δήμαρχος δεν γνωρίζει; Τον Ν. 4483/2017 και άρθρο 78,”Οι δαπάνες για ταφή και ανακομιδή των οστών προσώπων τα οποία εν ζωή βρίσκονταν σε οικονομική αδυναμία ή είχαν την ιδιότητα πρόσφυγα ή είχαν αιτηθεί την αναγνώριση της ιδιότητας αυτής μπορούν να καλυφθούν από το δήμο ή, σε περίπτωση μη ύπαρξης σχετικών πιστώσεων του δήμου, από την περιφέρεια εντός των διοικητικών ορίων των οποίων πραγματοποιείται η ταφή ή ανακομιδή, μετά από αιτιολογημένη απόφαση του οικείου δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου και εφόσον υποβληθεί δήλωση των οικείων του θανόντος περί αδυναμίας κάλυψης της σχετικής δαπάνης ή εφόσον διαπιστωθεί ότι δεν υφίστανται ή δεν ανευρίσκονται οικείοι του θανόντος που μπορούν να αναλάβουν τη δαπάνη.”
Δεν έχω λεφτά καρδιά μου, για κοινωνική πολιτική
Πάντως και οι δύο δήμαρχοι, επικαλούνται οικονομική αδυναμία. Το Ταμείον είναι μείον για τον άπορο συνδημότη, για 1.000 ευρώ. Ίσως και λιγότερα.
Βέβαια, τι κι αν μας στοίχιζαν περίπου 800.000 ευρώ ετησίως οι αιρετοί και οι συνεργάτες του κ. Σελέκου. Οι σημερινοί, του κ. Ντηνιακού, περίπου 1.071.000 ευρώ.
Βέβαια, τι κι αν είχε προϋπολογίσει 1.000.000 ευρώ περίπου για έκτακτες προσλήψεις στο 2019, ο κ. Σελέκος (απόφαση εκτελεστικής επιτροπής 2018).****
Βέβαια, τι κι αν ο σημερινός, ο κ. Ντηνιακός πρότεινε την ένταξη χρηματοδότησης στο Πράσινο Ταμείο (447.000 ευρώ) για την ανάπλαση της πλατείας, με επιπλέον 600.000 ευρώ περίπου, από το ταμείο του δήμου;*****
Βέβαια τι κι αν και οι δυό, δεν επέβαλλαν ποτέ πρόστιμα. Εκτός από μια περίπτωση με 20.000 σε ένα ιδιωτικό παιδικό σταθμό ο επί πέντε έτη πρώην δήμαρχος. Και ο νυν επί ένα έτος, μόνο σε μία επιχείρηση για κατάληψη κοινοχρήστου χώρου.
Βέβαια τι κι αν και οι δύο, πληρώνονται από τα ταμεία του δήμου, έχουν περιουσία ακίνητη, (ιδιόκτητες κατοικίες και καταστήματα), εξασφαλισμένο οικογενειακό εισόδημα. Συζύγους με επαγγελματική δραστηριότητα εντός των ορίων του δήμου μας.
Βέβαια, η πρόσφατη κατάσταση με τις αμοιβές των υπερωριών και τα νυχτερινά συμπεριλαμβάνει και δύο υπαλλήλους από το Τμήμα Εσόδων. Κανένας από την Κοινωνική Υπηρεσία ή παιδικούς σταθμούς, δεν λαμβάνει υπερωρίες για χρόνια. Η Καθαριότητα προνομιούχα πάντα. Πάντα στις υπερωρίες, πρέπει ο στρατός ο προσωπικός να αμείβεται. Το Bullying έχει τίμημα. Κόρακας Κοράκου μάτι…
Υπάλληλοι δύο ταχυτήτων, δημότες πολλών υπό–ταχυτήτων.
Λεφτά Υπάρχουν
Ντηνιακός αντιμισθία 4.052,63 ευρώ τον Μάρτη του 2020.
Σελέκος αντιμισθία 3.573,65, τον Αύγουστο του 2015.
Από 500 ευρώ να έδινε έκαστος, το πρόβλημα θα είχε λυθεί. Αλλά το χέρι στην τσέπη τους δεν υπάρχει περίπτωση να βάλουν. Ούτε και να συνετίσουν τους απείθαρχους και παραβάτες.
Πρόστιμα αν είχαν επιβληθεί όλα αυτά τα χρόνια, σε καθαριότητα, παράνομη στάθμευση, κατάληψη κοινοχρήστου χώρου, πινακίδες, επιγραφές, κατάληψη από επαγγελματική δραστηριότητα και εργασίες πάνω στα πεζοδρόμια. Παραχώρηση αθλητικών εγκαταστάσεων με διαφάνεια και αναλογικότητα.
Σε άλλους Δήμους αλλά και στο κοιμητήριο στο Σχιστό, υπάρχει πρόνοια για την αξιοπρέπεια και στην ταφή των απόρων συνανθρώπων.
Όσο υπάρχουν άνθρωποι…
Υπήρξε δράση για την συγκέντρωση χρημάτων , από συμπολίτες μας
(Φώτης Δημήτρουλας και Αρχή Διαλόγου) και καταστήματα στις 6/9/2020. Απόδειξη ότι κάτι στραβά γίνεται στο Δήμο μας. Δεν μπορεί οι αιρετοί με μισθό να μας λένε δεν έχουμε χρήματα, για το καλό μας…
Από τον Δήμο Μυτιλήνης με την απευθείας ανάθεση των εργασιών με τίτλο «Ταφή απόρων δημοτών Δήμου», αντί του ποσού των πέντε χιλιάδων ογδόντα (5.080,00) Ευρώ (μη συμπεριλαμβανομένου του Φ.Π.Α. στην εταιρεία ΡΑΛΛΗ – ΔΟΥΚΑ Ο.Ε., με ΑΦΜ: 998519980 της ΔΟΥ Μυτιλήνης,σύμφωνα με την με αριθμό 5/2020 μελέτη και την εμπρόθεσμα κατατεθειμένη προσφορά της, που αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της παρούσας απόφασης. Η διάρκεια των εργασιών ορίζεται σε δώδεκα ημερολογιακούς μήνες από την υπογραφή της σύμβασης*
Από τον Δήμο Βόρειας Κυνουρίας
Την έγκριση της διενέργειας της ταφής ενός απόρου και χωρίς οικείους,
δημότη, αξίας 1.488,00 € με την διαδικασία της απευθείας ανάθεσης. Η δαπάνη που προκαλείται από την συγκεκριμένη ανάθεση, θα καλυφθεί από ιδίους πόρους / έκτακτα ανειδίκευτα έσοδα .**
Από τον Σύνδεσμο Δήμου Πειραιώς και νεκροταφείο Δυτικής Αττικής ΑΠΟΡΟΙ ΔΗΜΟΤΕΣ ΜΕΛΩΝ ΔΗΜΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ (ΤΑΦΗ ΚΑΙ ΕΚΤΑΦΗ) ΜΕ ΒΕΒΑΙΩΣΗ Δ/ΝΣΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ Ή ΙΣΟΔΥΝΑΜΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΟΙ ΑΠΟΡΟΙ ΦΥΛΑΚΩΝ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ ΜΕ ΒΕΒΑΙΩΣΗ Δ/ΝΤΗ ΦΥΛΑΚΩΝ ΔΩΡΕΑΝ***
(1)://dikaiosinisimera.gr/2020/08/24/%ce%b5%cf%80%ce%b9-15-%ce%b7%ce%bc%ce%b5%cf%81%ce%b5%cf%83
(2) ttps://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B7%CE%B4%CE%B5%CE%AF%CE%B1
**https://diavgeia.gov.gr/doc/%CE%A8%CE%95%CE%A3%CE%97%CE%A99%CE%A8-%CE%96%CE%9E8?inline=true
***https://diavgeia.gov.gr/doc/6%CE%A5%CE%A38%CE%9F%CE%A1%CE%A3%CE%92-%CE%9A6%CE%94?inline=true
****https://elizabethboura.gr/fast-and-furious-%ce%bf%ce%b
*****https://elizabethboura.gr/41035-2/
πηγή: elizabethboura.gr