Ε. Μπούρα: Χορεύοντας με τους στύλους
Δημοτικό λεωφορείο “ο Πόθος”
Τοποθετήθηκαν κάποιοι στύλοι για τις στάσεις της πολυπόθητης Δημοτικής Συγκοινωνίας. Χριστούγεννα 2020 εν μέσω κορωνοϊού. Τα λεωφορεία σε αναμονή, ενώ είχε διατυμπανιστεί από τη Δημοτική Αρχή, τον Οκτώβρη να βγει στους δρόμους της πόλης. Σε ποιούς δρόμους; Σε αυτούς με τις καθιζήσεις και τις ρηγματώσεις και τις κρακελέ επιφάνειες. Έργα οδοποιϊας δεν έχουν υλοποιηθεί για χρόνια, υπάλληλος για έλεγχο οδοστρώματος και βλαβών δεν έχει ορισθεί. Πεζοδρόμια κατειλημμένα ή σπασμένα ή απλά ερείσματα οδών. Χαϊδάρι 2020. Πεζόδρομοι για κατάληψη καφε-εστιατορίων-καταστημάτων και διανοίξεις οδών για δημιουργία ιδιωτικών πεζόδρομων.
Δημοτικές Στάσεις και στύλοι ” ο επικίνδυνος χορός”
Και ενώ λεωφορεία, γιοκ. Αλλά στύλοι για στάσεις ναι και μάλιστα παράνομα χωροθετημένοι. Γιατί η Τεχνική Υπηρεσία έγραψε στα παλαιότερα των υποδημάτων της, τα σχετικά με τη νομοθεσία και τις Τεχνικές Οδηγίες για κατασκευές και χωροθετήσεις. Μελέτες γιοκ, σύμφωνα με τις τεχνικές Οδηγίες και το “Σχεδιάζοντας για Όλους” του ΥΠΕΝ. Για την Προσβασιμότητα, όπως ορίζεται πλέον στο Νέο Οικοδομικό Κανονισμό. Και αν έχει εκπονήσει η Τεχνική Υπηρεσία σχετική μελέτη, μελέτη εφαρμογής; -που είναι; Πως δικαιολογεί τα αδικαιολόγητα και πως δεν εφαρμόζει τη νομοθεσία; Όπου τη βολεύει την αγαπητή Τεχνική Υπηρεσία θυμάται τις Τεχνικές Οδηγίες για απόσταση σήμανσης-ιστών κλπ 0,50 (ή 0,35 εκ.) από το κράσπεδο του πεζοδρομίου, όπως στη μελέτη για την Φαβιέρου. Α, ξέχασα εκείνη η μελέτη είναι σε χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα και πρέπει να είναι άρτια, όπως ο Νόμος επιβάλλει. Γιατί σε περίπτωση βλάβης παροδίου ή διερχόμενου, θα υπάρξουν κυρώσεις, οπότε η νομιμότητα είναι μονόδρομος.
Μελέτη “του ποδαριού” και δημοτικό συμβούλιο “δε βλέπω, δεν ακούω, δεν μιλάω”
Καμία προδιαγραφή και τήρηση ελάχιστης προσήκουσας προσοχής για την ασφάλεια των διερχομένων, των ευάλωτων πεζών αλλά και των εποχούμενων. Γιατί για τις διασταυρώσεις π.χ. , οι οποίες χαρακτηρίζονται τα πλέον επικίνδυνα σημεία μιας οδού, υπάρχει ειδική πρόβλεψη για απαγόρευση χωροθέτησης οποιασδήποτε εγκατάστασης στα 10 μέτρα όπως προβλέπει το άρθρο 34 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Εάν λοιπόν, δεν έχουν γίνει τροποποιήσεις στην οδό, ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟΙ ΛΑΙΜΟΙ λέγονται και είναι σημεία συμπίεσης των οδών, τότε πρέπει ο ΚΟΚ να τηρείται με αυστηρότητα από όσους έχουν την ευθύνη .Άρθρο 10 παρ. 1.” Όποιος έχει τις κατά τον παρόντα Κώδικα αρμοδιότητες ή την εξουσία επί του πράγματος, επί του οποίου διεξάγεται δημόσια κυκλοφορία, υποχρεούται να λαμβάνει κάθε μέτρο, ώστε από τη δημόσια κυκλοφορία να μη δημιουργείται κίνδυνος ή ζημία τρίτων προσώπων ή άλλων έννομων αγαθών” . Η Τεχνική Υπηρεσία δηλαδή, του Δήμου Χαϊδαρίου, εν προκειμένω.
Για τα πεζοδρόμια που λέτε, υπάρχει συγκεκριμένη απόφαση η ΚΥΑ 52907/2009 αλλά και οι εγκύκλιοι εφαρμογής της οι οποίες ορίζουν ελεύθερα πεζοδρόμια 1,50 μέτρο . Και ο δήμος μας το γνωρίζει και αυτό αναφέρει στην απόφαση μετατόπισης του περιπτέρου για λόγους ασφαλείας και με την προϋπόθεση να τηρηθούν από την ιδιοκτήτρια επακριβώς οι απαιτούμενες διαστάσεις εξασφαλίζοντας ελεύθερο χώρο τουλάχιστον 1,50 μ., για την κίνηση πεζών και ατόμων με μειωμένη κινητικότητα, από το πρώην ΚΕΠ στη νέα θέση Κορυτσάς και Αγ. Στρατοπέδου Χαϊδαρίου. *
Και όπου τα πεζοδρόμια είναι στενότερα από 1,50 μ; Στην περίπτωση υφιστάμενων πεζοδρομίων πλάτους μικρότερου από 1,50μ. η ζώνη ελεύθερης όδευσης πεζών , καταλαμβάνει όλο το πλάτος του πεζοδρομίου. Πλάτη μικρότερα από 0,70μ. αποφεύγονται ως μη εξυπηρετούντα άτομα σε αναπηρικό αμαξίδιο.
Σε όλο το μήκος της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών επιβάλλεται πραγματικό ελεύθερο ύψος όδευσης πεζών ίσο με 2.20μ. απολύτως ελεύθερο από οποιοδήποτε εμπόδιο (μαρκίζες, επιγραφές, σημάνσεις, πινακίδες, κλαδιά δέντρων, τέντες κ.λπ.)**
Και υποχρέωση από τη Τεχνική Υπηρεσία για εκπόνηση μελέτης προσβασιμότητας . Είναι η εγκύκλιος Δήμε, η οποία διευκρινίζει τα σχετικά του άρθρου 26 , για τον κοινόχρηστο χώρο– είτε σε περίπτωση αναμόρφωσης, είτε επισκευής, — του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού.***
Σχεδιάζοντας για όλους του ΥΠΕΝ και Τεχνικές Οδηγίες (ΔΜΕΟ) γύρω από σχολεία και σε δημοτικές οδούς
Σε κεντρικό επίπεδο το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, φέρει τις αρμοδιότητες για την άσκηση της οικιστικής πολιτικής (χωροταξία, πολεοδομία, αστικός σχεδιασμός, οικοδομική δραστηριότητα), ενώ για θέματα μεταφορών οι αντίστοιχες αρμοδιότητες ανήκουν στο Υπουργείο Μεταφορών & Επικοινωνιών.
Οι Οδηγίες Σχεδιασμού του Γραφείου ΑμεΑ/Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. «Σχεδιάζοντας για όλους», 1998, εφαρμόζονται επικουρικά για τα θέματα που δεν έχει καθοριστεί άλλη προδιαγραφή από την ισχύουσα νομοθεσία. Οι οποίες άλλωστε εφαρµόζονται σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και σε κάθε άλλη χώρα που σέβεται τους πολίτες της και φροντίζει να
τους παρέχει ίσες δυνατότητες και ευκαιρίες. Δίνεται η δυνατότητα σε µιά πολύ µεγάλη κατηγορία ατόµων να κινηθούν αυτόνοµα στο δοµηµένο περιβάλλον, µε όλες τις ευεργετικές επιπτώσεις που θα προκύψουν από αυτό, αλλά και σε όλους τους πολίτες να κινηθούν µε µεγαλύτερη ασφάλεια και άνεση σε αυτό.
‘Ομως για τον αστικό εξοπλισμό υπάρχουν και παλαιότερες εγκύκλιοι εφαρμογής εκτός από την παραπάνω εγκύκλιο του 2013 , οι 7 αρ. πρ. 9180/2010 και 3 αρ.. πρ. 13612/2011 του πρώην ΥΠΕΚΑ. (Οι ρυθμίσεις της 52907/09 απόφασης εφαρμόζονται κατά το στάδιο της μελέτης και
κατασκευής του έργου διαμόρφωσης του κοινόχρηστου χώρου, αλλά και σε
οποιεσδήποτε παρεμβάσεις όλων των φορέων στον ελεύθερο δημόσιο χώρο, ούτως ώστε να εξασφαλίζεται η ελεύθερη, από πάσης φύσεως εμπόδια, ζώνη όδευσης των πεζών(τοποθέτηση ιστών φωτισμού, πινακίδων οδικής σήμανσης, πληροφοριακών πινακίδων, pillar, τηλεφωνικών θαλάμων, κάδων απορριμμάτων, διαφημιστικών πλαισίων, χορήγηση αδειών κατάληψης κοινοχρήστων χώρων για τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων, εμπορευμάτων, ψυγείων αναπηρικών περιπτέρων, κλπ).
Και τέλος η Έγκριση Τεχνικών Οδηγιών κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στο αστικό περιβάλλον για την εφαρμογή τους σε περιοχές σχολικών συγκροτημάτων και περιοχές με αυξημένη κίνηση στα πλαίσια βελτίωσης της οδικής ασφάλειας», ΦΕΚ 2302/Β/16.09.2013.
Μη Σχεδιάζοντας στο Χαϊδάρι, μόνο ενέργειες για Λίγους Φίλους Εκλεκτούς
Από την μη διάνοιξη οδού στην Αρεοπόλεως έως την απόφαση για τη βιοκλιματική αναβάθμιση της πλατείας Ηρώων Πολυτεχνείου με 1.068.342 ευρώ και ενδιαμέσως την συστηματική παρακώλυση ή και αναίρεση χρήσης των πεζοδρομίων των σχολείων αλλά και τη τοποθέτηση σήμανσης χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν οι σχετικές εγκύκλιοι αλλά πάνω από όλα ο Νόμος. Τα καθρεπτάκια στους ιθαγενείς, εμποδίζουν την πόλη να γίνει ασφαλή.
Μόνο ο Νόμος του κολλητού, του κουμπάρου, του πελάτη στο γραφείο του συγγενούς και του ψηφοφόρου. Κέρδισε ο ψηφοφόρος το δικαίωμα στην διακινδύνευση της ζωής και της περιουσίας ή ακόμα και στον θάνατο του άλλου.
Από το 2017, ενδεικτικά η απάντηση του ΥΠΕΝ για το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με την αρχή της Προσβασιμότητας.Η επίσημη απάντηση απότο αρμόδιο Υπουργείο στο ναό της δημοκρατίας, στη Βουλή των Ελλήων – απαντά συγκεκριμένα γιατο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο πρέπει να εφαρμόζεται δηλαδη ο 4067/2012 και η 52907/2009και οι οδηγίες Σχεδιασμού του ΥΠΕΧΩΔΕ ,το σημερινό ΥΠΕΝ *****”Πρέπει σε κάθε Μελέτη-Έργο σε κοινόχρηστους χώρους των Οικισμών, που προορίζονται για τη κυκλοφορία των πεζών,να εξασφαλίζεται η προσβασιμότητα ΑμεΑ-εμποδιζόμενων ατόμων, η οποία περιλαμβάνει οδεύσεις ΑμεΑ, ράμπες, κατάλληλη σήμανση κλπ…Την ευθύνη αποκατάστασης αστοχιών σε τεχνικά έργα και τις παρεμβάσεις σε δημόσιους και κοινόχρηστους χώρους έχει ο προβλεπόμενος κατά περίπτωση φορέας”
‘Ολα τα παραπάνω τα έχω αποστείλει συγκεντρωμένα παλαιότερα αλλά και με δυο έγγραφα ακόμα , μέσα στο 2020. Αλλά ο δήμος λείπει σε δουλειές….
η αρχή της Προσβασιμότητας
Και για να πάμε στο σήμερα της νομοθεσίας. Σου έχω νέα Δήμε . Σχετικά με το Νόμο 4759/2020 Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας και άλλες διατάξεις, δες στο κεφάλαιο ΙΑ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΩΣΙΜΗ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ.
Με το κεφάλαιο αυτό προστίθενται διατάξεις που αφορούν τα εμποδιζόμενα άτομα – άτομα με αναπηρία, πέραν των όσων προστίθενται στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό.
Και τέλος αν δεν πιστοποιηθείς για τη Προσβασιμότητα, για τις υπηρεσίες αλλά και για το δομημένο περιβάλλον. Αν δεν περάσεις στις εξετάσεις της Προσβασιμότητας, δεν θα έχεις Πρόσβαση σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα.Και τα πρόστιμα που θα πέφτουν βροχή για την μη συμμόρφωση για τα κτίρια κοινού, προθεσμία 31/12/2020 και Μαρ 2021. Το ΚΕΠ χωρίς μια ράμπα . Τα είχα πει στον αρμόδιο αντιδήμαρχο αλλά γέλαγε τότε ειρωνικά. Ειρωνικό, έτσι;
δεν περνάει στο Χαϊδάρι
Κοινωνική Συνείδηση εκ μέρους του δήμου αλλά και υπαλληλικό καθήκον από τους Προϊστάμενους εν αναμονή..επ’αόριστον. Υπάρχουν λύσεις μέσω πεζοδρομήσεων και διαπλατύνσεων οδών. Επιβεβλημένη επιλογή σύμφωνα με την Αστική Βιώσιμη Κινητικότητα. Και τη κυκλοφοριακή μελέτη την οποία απέκρυψε το πρώην Δημοτικό Συμβούλιο.Αλλά τώρα ο Δήμος, εκ νέου αναθέτει σε εταιρεία την εκπόνηση μελέτης, για τη βιώσιμη κινητικότητα, και λεφτά υπάρχουν από χρηματοδότηση (ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΑΜΕΙΟ),******* και όχι από το ταμείο του δήμου . Αλλά κοιτάτε τώρα τι έχει γίνει εδώ, ενώ είχε συγκροτηθεί η επιτροπή αξιολόγησης από 24/12/2019, ώστε να προχωρήσει ο διαγωνισμός. Χρειάστηκε ένας ολόκληρος χρόνος για να αποφασίσει και να αναδειχθεί ο τελικός ανάδοχος του έργου, η Οικονομική Επιτροπή , στις 16/11/2020. ****** Επειδή η μελέτη για το διαγωνισμό (ναι και γιαυτό χρειάζεται μελέτη) δεν είχε εκπονηθεί από το 2017 μέχρι κάπου μέσα στο 2020, ούτε η πρώην δημοτική αρχή ούτε η νυν δεν ενδιαφέρθηκε να επισπεύσει τις διαδικασίες.Οπότε μην περιμένετε να αλλάξει τίποτε στη πόλη. Προς το καλύτερο γιατί προς το χειρότερο, αυτό είναι βέβαιο.
Την εποχή της ατομικής ευθύνης, η Δημοτική ευθύνη κάνει βόλτες στο διάστημα και σφυρίζει αδιάφορα.
Δήμε τα παραπάνω έπρεπε να εφαρμόσεις και αν τα γράφω τώρα αναλυτικά, είναι για να σε ενημερώσω ότι υπάρχει εποπτική αρχή.
Το καλό το παλικάρι ξέρει κι άλλο μονοπάτι…
πηγή: elizabethboura.gr