Πως θα αντιδράσουν τα δημοτικά συμβούλια με το νομοσχέδιο του Μάκη Βορίδη;
ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΧΑΙΔΑΡΙΟΥ ΕΓΙΝΕ ΑΝΑΦΟΡΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΑΣΠΡΟΓΕΡΑΚΑ
Το θέμα του νέου νομοσχεδίου που έχει ετοιμάσει ο Υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης απασχόλησε στα θέματα προ ημερησίας διάταξης τον Κώστα Ασπρογέρακα στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Χαϊδαρίου. Ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος ξεκαθάρισε πως στόχος του νέου νομοσχεδίου είναι οι εργαζόμενοι, και η φίμωση των παρατάξεων, ενώ ζήτησε να ακούσει και την άποψη της διοίκησης του δήμου για το θέμα.
Είναι δυστυχώς γεγονός πως με το νέο νομοσχέδιο στο οποίο οι επικεφαλείς των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, αλλά και η δημοτικοί σύμβουλοι δεν θα μπορούν να φέρνουν κατεπείγοντα θέμα προ ημερησίας, συρρικνώνει και άλλο το ρόλο του δημοτικού συμβουλίου.
Ήδη τα ΔΣ αντιμετωπίζονται σαν διακοσμητικά στοιχεία, αφού μεγάλος μέρος των αρμοδιοτήτων τους έχει περάσει στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής. Με την απόφαση αυτή ο ρόλος τους μειώνεται και άλλο.
Βέβαια αν πάρουμε παραδείγματα από άλλους δήμους, θα δούμε ότι το θέμα έχει απασχολήσει μέχρι ενός σημείου τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης. Και αυτό γιατί δύσκολα όπως ανέφερε γνωστός αυτοδιοικητικός σε όμορο δήμο, θα έρθει από κάποια παράταξη κάποιο κατεπείγον θέμα.
Ας δούμε όμως πως διαμορφώθηκε το επίμαχο άρθρο στην δημόσια διαβούλευση και πως ήταν πριν:
Το άρθρο 42 το οποίο έχει τίτλο «ΜΕΡΟΣ ΣΤ’ – ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ – ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ – ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ Ο.Τ.Α., ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΤΟΛΟΓΙΟΥ – Άρθρο 42 – Απόφαση του δημοτικού συμβουλίου επί θεμάτων εκτός ημερησίας διάταξης – Τροποποίηση παρ. 7 άρθρου 67 ν. 3852/2010» Βρίσκεται η επίμαχη διάταξη
Η διάταξη αυτή λέει:
Στο τρίτο εδάφιο της παρ. 7 του άρθρου 67 του ν. 3852/2010 (Α’ 87) μετά από τις λέξεις «ή του δημάρχου» διαγράφονται οι λέξεις «ή συμβούλου επικεφαλής δημοτικής παράταξης» και η παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής:
«7. Ο πρόεδρος καταρτίζει την ημερήσια διάταξη. Στην ημερήσια διάταξη αναγράφονται υποχρεωτικά και όλα τα θέματα που προτείνει ο δήμαρχος, η εκτελεστική επιτροπή, καθώς και η οικονομική επιτροπή και η επιτροπή ποιότητας ζωής. Το δημοτικό συμβούλιο έχει δικαίωμα να αποφασίζει, μετά από σχετική πρόταση εισήγηση του προέδρου ή του δημάρχου και χωρίς συζήτηση, με την πλειοψηφία των παρόντων μελών του, ότι ένα θέμα το οποίο δεν είναι γραμμένο στην ημερήσια διάταξη είναι κατεπείγον, να το συζητήσει και να πάρει απόφαση γι’ αυτό πριν από την έναρξη της συζήτησης των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης. Κατά προτεραιότητα και πάντα μετά τον δήμαρχο εκφράζουν τις απόψεις τους οι επικεφαλής των παρατάξεων, σύμφωνα με τη σειρά εκλογής.».
ΙΣΧΥΟΝ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ της παρ.7 του Άρθρου 67 του ν.3852/2010 (ως είχε τροποποιηθεί από το Άρθρο 74 του ν.4555/2018 και ισχύει) :
« 7. Ο πρόεδρος καταρτίζει την ημερήσια διάταξη. Στην ημερήσια διάταξη αναγράφονται υποχρεωτικά και όλα τα θέματα που προτείνει ο δήμαρχος, η εκτελεστική επιτροπή, καθώς και η οικονομική επιτροπή και η επιτροπή ποιότητας ζωής. Το δημοτικό συμβούλιο έχει δικαίωμα να αποφασίζει, μετά από σχετική πρόταση-εισήγηση του προέδρου ή του δημάρχου ή συμβούλου επικεφαλής δημοτικής παράταξης και χωρίς συζήτηση, με την πλειοψηφία των παρόντων μελών του, ότι ένα θέμα το οποίο δεν είναι γραμμένο στην ημερήσια διάταξη είναι κατεπείγον, να το συζητήσει και να πάρει απόφαση γι` αυτό πριν από την έναρξη της συζήτησης των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης. Κατά προτεραιότητα και πάντα μετά τον δήμαρχο εκφράζουν τις απόψεις τους οι επικεφαλής των παρατάξεων, σύμφωνα με τη σειρά εκλογής. »
Επισημαίνουμε ότι και το αρχικό περιεχόμενο της παρ.7 του Άρθρου 67 του ν.3852/2010, όπως το είχε θεσπίσει το ΠΑΣΟΚ στον Καλλικράτη, περιελάμβανε ρητώς το εν λόγω δικαίωμα των Συμβούλων Επικεφαλής Δημοτικών Παρατάξεων.
Κατά τη διάρκεια της δημόσια διαβούλευσης υπήρξαν αρκετές αντιδράσεις στα σχόλια. Ο Μάκης Βορίδης απαντώντας στην κριτική που δέχθηκε κατά τη συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής επιτροπής είχε τονίσει ότι δεν τον ενδιαφέρει η φίμωση των παρατάξεων, αλλά η εύρυθμη και ομαλή λειτουργία των Δημοτικών Συμβουλίων.
Μάλιστα είχε πει πως έγινε μία βελτιωτική κίνηση , καθώς 48 ώρες πριν από τη σύνταξη της πρόσκλησης του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου προς τα μέλη του, για να προσέλθουν στη συνεδρίαση, δίνεται η δυνατότητα στους επικεφαλής των παρατάξεων να υποβάλουν αίτημα, ώστε να συμπεριληφθεί ένα θέμα στην ημερησία διάταξη.
Υπάρχουν δύο ενδεχόμενα. Πρώτον να γίνει αποδεκτό το αίτημα ή να μην γίνει. Εάν γίνει αποδεκτό, τότε, αυτό γίνεται τμήμα της ημερήσιας διάταξης, και συζητείται κανονικά. Εάν δεν γίνει δεκτό, τότε, υπάρχουν πάλι δύο δυνατότητες.
Εκεί δεν αποφασίζει πλέον ο πρόεδρος του ΔΣ, αλλά το ίδιο το συμβούλιο. Στο τέλος της συνεδρίασης, και αφού έχουν τελειώσει τα ζητήματα της ημερήσιας διάταξης, τότε μπορούν να τεθούν τα θέματα αυτά. Εκεί, το ΔΣ έχει τη δυνατότητα να αποφασίσει, εάν θέλει να τα συζητήσει ούτως ή άλλως, ή να απορρίψει τη συζήτηση. Αν θέλει μπορεί να τα συζητήσει εκείνη την ημέρα.
Σε αυτή την περίπτωση συνεχίζεται η συνεδρίαση του ΔΣ και λαμβάνεται απόφαση. Αν θέλει, μπορεί να αναβάλει τη συζήτηση αυτών των θεμάτων σε ειδική, έκτακτη συνεδρίαση του ΔΣ, που όμως δεν μπορεί να είναι περισσότερο από 15 μέρες.
ΤΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΒΓΑΖΟΥΜΕ
Σαφώς και με το νέο νομοσχέδιο μειώνεται και άλλο η δύναμη της αντιπολίτευσης, αλλά είναι γεγονός πως σε πολλά σπάνια μπαίνει θέμα κατεπείγον προ ημερησίας. Για να πούμε τα πράγματα με το όνομα τους, κάθε συμβούλιο έχει συνηθίσει σε μία συγκεκριμένη διαδικασία.
Κατά παράβαση ίσως του νόμου, εμείς πιστεύουμε πως στην πλειοψηφία των δημοτικών συμβουλίων δεν θα αλλάξει απολύτως τίποτα. Όπως γινόντουσαν συμβούλια, έτσι θα παραμείνουν.
Και φυσικά κανείς πρόεδρος ΔΣ δεν θέλει να έρθει σε ευθεία αντιπαράθεση με όλες τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης. Για αυτό ακριβώς το λόγο, δεν θα υπάρξει ουσιαστική αλλαγή.