Μέσα σε κλίμα βαθιάς συγκίνησης και έντονου συμβολισμού πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Κυριακής 10 Μαΐου 2026 η εκδήλωση μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, που διοργάνωσε ο Σύλλογος Ποντίων Αγίας Βαρβάρας «Ο ΦΑΡΟΣ», με τη στήριξη του Δήμου Αγίας Βαρβάρας και της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με λαμπαδηφορία από την έδρα του συλλόγου στην οδό Μεγάλου Αλεξάνδρου, με δεκάδες πολίτες να συμμετέχουν στην πορεία μνήμης, κρατώντας αναμμένες δάδες και τιμώντας τα θύματα της Γενοκτονίας του Ποντιακού Ελληνισμού.
Στη συνέχεια, στην Πλατεία «19ης Μαΐου», παρουσιάστηκε ένα πολυδιάστατο αφιέρωμα με αφηγήσεις, ποιήματα, δρώμενα, χορευτικές κινήσεις και τραγούδια μνήμης, βασισμένα σε κείμενα του Κυριάκου Σαχανίδη. Περισσότεροι από 70 συμμετέχοντες όλων των ηλικιών βρέθηκαν επί σκηνής, μεταφέροντας στο κοινό τη δύναμη της ιστορικής μνήμης και της ποντιακής παράδοσης.
Ξεχωριστή στιγμή της βραδιάς αποτέλεσαν οι ήχοι από τις έξι ποντιακές λύρες της μουσικής ομάδας του Δημήτρη Κοσμίδη, ενώ ιδιαίτερη συγκίνηση προκάλεσε η συμμετοχή των μικρών παιδιών του συλλόγου, που έστειλαν το μήνυμα πως «η μνήμη συνεχίζεται» από γενιά σε γενιά.
Η συγκινητική ομιλία του Δημάρχου Λάμπρου Μίχου
Κατά τον χαιρετισμό του, ο Δήμαρχος Αγίας Βαρβάρας Λάμπρος Μίχος συνεχάρη δημόσια τον Σύλλογο Ποντίων «Ο ΦΑΡΟΣ» και ιδιαίτερα την πρόεδρό του Σοφία Σαββίδου για τη διαχρονική προσφορά τους στη διατήρηση της ιστορικής μνήμης και της ποντιακής πολιτιστικής κληρονομιάς.
Ο κ. Μίχος τόνισε πως οι εκδηλώσεις για τη Γενοκτονία των Ποντίων δεν αποτελούν απλώς μια τελετή μνήμης για τα θύματα, αλλά έναν διαρκή φόρο τιμής στους ήρωες, στον πολιτισμό και στην ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, μέσα από τη δράση του συλλόγου τα νέα παιδιά γνωρίζουν τα ήθη, τα έθιμα, τους χορούς και τον πολιτιστικό πλούτο του Πόντου, ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στην έκθεση λαογραφίας του συλλόγου, την οποία έχουν επισκεφθεί μαθητές από σχολεία της περιοχής.
Ο Δήμαρχος αναφέρθηκε επίσης στον αείμνηστο Μιχάλη Χαραλαμπίδη και στον αγώνα που δόθηκε για την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ποντίων από την ελληνική Βουλή το 1994, ενώ στάθηκε και στη σημασία του ποντιακού χορού Σέρρα, ο οποίος, όπως είπε, αποτελεί σύμβολο ιστορίας, δύναμης και πολιτιστικής συνέχειας.
Παράλληλα, ευχαρίστησε όλους όσοι συνέβαλαν στην πραγματοποίηση της εκδήλωσης, από τους εθελοντές και τους εργαζόμενους του Δήμου μέχρι τους συντελεστές και τους ανθρώπους του συλλόγου, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στη Σοφία Σαββίδου και στους συνεργάτες της για το έργο που επιτελούν όλα αυτά τα χρόνια.
Το μήνυμα της προέδρου του συλλόγου Σοφίας Σαββίδου
Από την πλευρά της, η πρόεδρος του Συλλόγου Ποντίων Αγίας Βαρβάρας «Ο ΦΑΡΟΣ» Σοφία Σαββίδου ευχαρίστησε θερμά όλους όσοι ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της εκδήλωσης και στήριξαν τη διοργάνωση.
Η κ. Σαββίδου έκανε ιδιαίτερη αναφορά στους συντελεστές της βραδιάς, στους μουσικούς, στους χορευτές, στους εθελοντές και στους εργαζόμενους του Δήμου Αγίας Βαρβάρας που συνέβαλαν στην επιτυχία της εκδήλωσης, ενώ ευχαρίστησε τον Κυριάκο Σαχανίδη για τα κείμενα και τους στίχους στην ποντιακή διάλεκτο που παρουσιάστηκαν στη σκηνή.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στη λειτουργία της έκθεσης λαογραφίας «Μνήμες Πόντου», η οποία φιλοξενείται στον χώρο του συλλόγου και ήδη δέχεται επισκέψεις μαθητών από σχολεία της Αγίας Βαρβάρας, του Αιγάλεω και του Κορυδαλλού.
Κλείνοντας, κάλεσε τους πολίτες να επισκεφθούν την έκθεση την Παρασκευή 15 Μαΐου στις 20:00, προκειμένου να γνωρίσουν από κοντά την ιστορία, τις μνήμες και τον πολιτισμό του Ποντιακού Ελληνισμού.
Τον Δήμαρχο συνόδευσαν οι κ. Σάββας Σαββίδης, Σπύρος Μίχος και Ευγενία Καββαδία – Βατίστα.


.
.
