Επαναλειτουργία σχολείων: Όλα τα δεδομένα – Το σχέδιο και οι ενστάσεις
Aπό τη Δευτέρα οι μαθητές της Γ’ Λυκείου (και από τις 18 Μαϊού οι μαθητές του Γυμνασίου και της Α’ και Β’ τάξης του Λυκείου) επιστρέφουν στα σχολεία. Τα ερωτήματα είναι πολλά. Επιλέγουμε τα βασικότερα που μάλλον έχουμε οι περισσότεροι στο μυαλό μας:
- Πόσοι μαθητές και πόσοι εκπαιδευτικοί θα επιστρέψουν;
- Πώς θα εξελιχθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, με τον συνδυασμό της φυσικής παρουσίας ορισμένων μαθητών και παράλληλα την εξ αποστάσεως διδασκαλία για τους υπόλοιπους που έχουν ευπαθείς ομάδες στα σπίτια τους;
- Πόσο προετοιμασμένα είναι τα σχολεία σε μέτρα προστασίας και διαχείρισης μιας πρωτόγνωρης συνθήκης;
- Σε περίπτωση κρούσματος ή κρουσμάτων κορωνοϊού έχει λάβει η εκπαιδευτική κοινότητα τα απαραίτητα εφόδια για να αντιμετωπίσει το σοβαρό αυτό ζήτημα; (διαβάστε εδώ πώς θα γίνει η διαχείριση ύποπτου και επιβεβαιωμένου κρούσματος κορωνοϊού στα σχολεία)
Ήδη τα δεδομένα όπως παρουσιάζονται από το υπουργείο Παιδείας και από την κριτική που ασκείται από την ΟΛΜΕ δείχνουν πως η εικόνα δεν είναι ίδια. Από τη Δευτέρα που επιστρέφει η Γ’ Λυκείου και κυρίως από τις 18 Μαϊού (όποτε και θα πάνε στα σχολεία οι μαθητές του Γυμνασίου και της Α’ και Β’ τάξης του Λυκείου) η πραγματικότητα θα κρίνει.
Πάντως, μέχρι στιγμής στην ειδική ρύθμιση του υπουργείου Παιδείας για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση παράλληλα με τη φυσική επιστροφή των μαθητών (διαβάστε εδώ) οι εκπαιδευτικοί αντιδρούν (στο υπόμνημα της ΟΛΜΕ παρακάτω μπορείτε να δείτε τους λόγους).
Στη συνέχεια παραθέτουμε
- Αποσπάσματα από αναλυτικό υπόμνημα της ΟΛΜΕ στο υπουργείο Παιδείας, λίγες μέρες πριν, για την επαναλειτουργία των σχολείων, όπου καταγράφονται οι δυσκολίες, τα προβλήματα και οι ενστάσεις, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς.
- Τα μέτρα σύμφωνα με τα οποία να λειτουργήσουν τα σχολεία, με βάση την κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ – εδώ) των υπουργείων Παιδείας, Υγείας και Εσωτερικών αλλά και τη σχετική εγκύκλιο (εδώ).
Διαβάστε επίσης, τα απαραίτητα που ζητούν οι γονείς πριν την επανέναρξη των σχολείων (διαβάστε εδώ τα αναλυτικά αιτήματα της Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας – ΑΣΓΜΕ).
Έχοντας τη συνολική εικόνα μπορείτε να βγάλετε τα συμπεράσματα σας. Όπως ήδη αναφέραμε η πραγματικότητα θα είναι για μια ακόμα φορά αυτή που θα κρίνει τι ισχύει σε ένα τόσο σημαντικό θέμα, που αφορά την υγεία των μαθητών (και των οικογενειών τους), των εκπαιδευτικών (και των οικογενειών τους).
Η εικόνα και ενστάσεις των εκπαιδευτικών
Στο υπόμνημα της ΟΛΜΕ σημειώνεται ότι είχε προτείνει:
- «Για λόγους ασφαλείας, να μην ανοίξουν καθόλου τα Γυμνάσια, η Α και Β τάξη των Λυκείων και οι μαθητές να προαχθούν χωρίς εξετάσεις, αλλά με τους προφορικούς βαθμούς των δύο τετραμήνων, όπως έχει γίνει και στο παρελθόν.
- Για την Γ λυκείου προτείναμε τα σχολεία να ανοίξουν σταδιακά, ώστε αρχικά να ανοίξουν τα σχολεία στα οποία δεν έχει ολοκληρωθεί η ύλη και στη συνέχεια, ανάλογα με τις υγειονομικές εξελίξεις, να ανοίξουν και τα υπόλοιπα για να γίνουν οι απαραίτητες επαναλήψεις».
Σημείωνε ότι «σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες η αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων συνεχίζεται, ενώ σε όσες έχει αποφασιστεί η επαναλειτουργία των σχολείων, αυτή συνδυάζεται με δεκάδες χιλιάδες τεστ ημερησίως, κάτι που στη χώρα μας δεν προβλέπεται. Άλλωστε τους μήνες της πανδημίας έχουν πραγματοποιηθεί μόνο 70.000 τεστ στη χώρα μας καθιστώντας την ουραγό σε ολόκληρη την Ευρώπη. Θα υπάρξει άμεσα συνολικός προληπτικός διαγνωστικός έλεγχος για μαθητές και εκπαιδευτικούς για την αποφυγή μιας μαζικής διασποράς του COVID 19;».
Αναφέρει ότι «λόγω της χρόνιας αδιοριστίας οι εκπαιδευτικοί είναι πολύ επιβαρυμένοι ηλικιακά. Το 47% των Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών είναι από 56-65 ετών. Το 73% των μονίμων εκπαιδευτικών είναι πάνω από 50 ετών. Πολλοί/ες εκπαιδευτικοί ή μέλη της οικογένειάς τους αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας και υποκείμενα νοσήματα. Τι θα γίνει με αυτούς; Θα επιστρέψουν στο σχολείο, όπου η χρήση μάσκας θα είναι προαιρετική, ρισκάροντας τη ζωή των ίδιων και των οικογενειών τους;»
Επίσης, «όσον αφορά στην εκ περιτροπής διδασκαλία στα χωρισμένα τμήματα και την ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων που εξήγγειλε η υπουργός Παιδείας:
- α) υπάρχει έστω και ένα σχολείο σε ολόκληρη τη χώρα που έχει τον εξοπλισμό για ζωντανή αναμετάδοση συγχρόνως για όλα τα μαθήματα όλων των τμημάτων;
- β) Λύθηκε με κάποιο μαγικό τρόπο το πρόβλημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τους μαθητές που δεν έχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό;
Σύμφωνα με την ΟΛΜΕ το υπουργείο Παιδείας «δεν έχει διαθέσει μέχρι και σήμερα ούτε 1 ευρώ για αγορά εξοπλισμού ούτε για τα σχολεία, ούτε για τους μαθητές, ενώ οι πλατφόρμες της σύγχρονης ΕξΑΕ εξακολουθούν να μην ανταποκρίνονται τις πρωινές ώρες, που τα δίκτυα είναι υπερφορτωμένα».
Επιπλέον:
- «Οι υπάρχουσες καθαρίστριες των δημόσιων σχολείων επαρκούν, αν δε γίνουν άμεσα προσλήψεις, για τον καθαρισμό τόσων χώρων, δεδομένου ότι θα πρέπει να γίνονται πλέον με μεγαλύτερη συχνότητα ημερησίως και όχι μόνο μετά τη λήξη των μαθημάτων; Οι Δήμοι έχουν εξασφαλίσει προσωπικό και πόρους για τη συνεχή απολύμανση των σχολείων;»
- «Γνωρίζει η πολιτική ηγεσία ότι πολλά σχολεία στις μεγάλες πόλεις στεγάζονται κυριολεκτικά σε πολυκατοικίες, χωρίς προαύλιο και τα διαλλείμματα γίνονται στους διαδρόμους, όπου είναι αδύνατο να κρατηθούν αποστάσεις;
Να σημειωθεί ότι η ΟΛΜΕ έχει καλέσει τους συλλόγους διδασκόντων να συνεδριάσουν με τηλεδιάσκεψη και να καταγράψουν εάν τηρούνται οι προϋποθέσεις ανοίγματος των σχολείων με βάση το σχετικό υπόμνημα της Ομοσπονδίας και τους κανόνες του ΕΟΔΥ. Σε περίπτωση που δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις: Να αποσταλεί άμεσα επιστολή από το σύλλογο διδασκόντων στους γονείς και τους κηδεμόνες των μαθητών, που θα τους ενημερώνει για όλα τα προβλήματα που εντοπίστηκαν. Να αποσταλεί επιστολή στις ΔΔΕ με τις καταγεγραμμένες ελλείψεις που αφορούν σε όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, απευθύνοντάς τους επίσημο ερώτημα για το αν και με ποιο τρόπο θα συνεχιστεί η λειτουργία του σχολείου τους. Κανένα σχολείο να μην συνεχίσει την λειτουργία του, αν δεν λάβει επίσημη ενυπόγραφη απάντηση από τη ΔΔΕ, που να διαβεβαιώνει ότι δε συντρέχει κανένας κίνδυνος για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειές τους, από τη λειτουργία του σχολείου, παρά τις καταγεγραμμένες ελλείψεις.
Aκολουθούν τα μέτρα σύμφωνα με τα οποία να λειτουργήσουν τα σχολεία, με βάση την κοινή υπουργική απόφαση (ΚΥΑ – εδώ) των υπουργείων Παιδείας, Υγείας και Εσωτερικών αλλά και τη σχετική εγκύκλιο (εδώ).
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ΚΥΑ:
- Σε κάθε αίθουσα διδασκαλίας πρέπει να τηρείται απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Σε περίπτωση που η τήρηση των παραπάνω αποστάσεων δεν είναι δυνατή, λόγω τυχόν περιορισμών που θέτει το μέγεθος της αίθουσας, το τμήμα χωρίζεται σε δύο ισοδύναμα υποτμήματα.
- Ο ανώτατος αριθμός μαθητών ανά αίθουσα διδασκαλίας ορίζεται σε 15. Εφόσον υπάρχουν λιγότεροι από δεκαπέντε μαθητές σε ένα τμήμα ή σχολική τάξη, το τμήμα/τάξη αυτό/αυτή λειτουργεί κανονικά όλες τις ημέρες, εκτός και αν οι διαστάσεις της αίθουσας δεν επιτρέπουν την τήρηση των ενδεδειγμένων αποστάσεων μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών, οπότε και χωρίζεται σε δύο υποτμήματα. Κάθε τμήμα ή σχολική τάξη σχολικών μονάδων, με περισσότερους από δεκαπέντε (15) μαθητές, χωρίζεται σε δύο ισοδύναμα υποτμήματα (α΄ υποτμήμα καιβ΄ υποτμήμα) κατά αλφαβητική σειρά, με μέριμνα του Διευθυντή της σχολικής μονάδας.
- Σε περίπτωση που σε σχολικές μονάδες είναι δυνατή η καθημερινή διδασκαλία για κάποια υποτμήματα, με χρήση τυχόν επιπλέον διαθέσιμων και κατάλληλων αιθουσών διδασκαλίας και μετά την αναπροσαρμογή των ωρολογίων προγραμμάτων ανά υποτμήμα, ώστε να επιτυγχάνεται η βέλτιστη κατανομή του ήδη διατεθειμένου εκπαιδευτικού προσωπικού ανά υποτμήμα και διδακτική ώρα, δύναται να πραγματοποιείται καθημερινά η διδασκαλία των μαθημάτων.
- Σε κάθε άλλη περίπτωση, κατά την πρώτη εβδομάδα έναρξης λειτουργίας, οι μαθητές του α΄ υποτμήματος
προσέρχονται και παρακολουθούν μαθήματα τις ημέρες Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή, ενώ οι μαθητές του β΄υποτμήματος τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη. Ακολούθως, την επόμενη εβδομάδα, οι μαθητές του α΄ υποτμήματος προσέρχονται και παρακολουθούν μαθήματα τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη, ενώ του β΄ υποτμήματος τις ημέρες Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή. Κατά τον ίδιο τρόπο, με εναλλαγή ημερών παρακολούθησης ανά εβδομάδαγια κάθε υποτμήμα, συνεχίζουν να λειτουργούν οι σχολικές μονάδες και για τις επόμενες εβδομάδες, μέχρι τη λήξη των μαθημάτων. - Κατά τη διαδικασία παροχής της παράλληλης στήριξης προς τους μαθητές από τον αρμόδιο εκπαιδευτικό
είτε από ειδικό βοηθητικό προσωπικό είτε από σχολικό νοσηλευτή κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, είναι
υποχρεωτική η χρήση μάσκας. - Η χρήση προστατευτικής μάσκας από μαθητές και εκπαιδευτικό προσωπικό εντός των σχολικών μονάδων είναι προαιρετική.
Υπενθυμίζεται ότι για το σχολικό έτος 2019-2020 δεν διεξάγονται οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις των μαθητών των Γυμνασίων και Λυκείων όλων των τύπων. Εξαιρούνται οι εξετάσεις των κατ’ ιδίαν διδαχθέντων και στρατεύσιμων μαθητών, οι απολυτήριες εξετάσεις Γυμνασίου και Γ.Ε.Λ. των παρελθόντων ετών καθώς και των μαθητών των ΕΠΑ.Λ. που εμπίπτουν σε συγκεκριμένες διατάξεις.
Αξιοσημείωτο είναι πως η συνολική ευθύνη φροντίδας για τη λήψη όλων των κατάλληλων μέτρων ασφάλειας και προφύλαξης μαθητών και εκπαιδευτικών (ιδίως σε σχέση με τον φυσικό αερισμό των αιθουσών διδασκαλίας, την αποφυγή συγχρωτισμού και την τήρηση των οδηγιών καλής υγιεινής χεριών, σύμφωνα με τις οδηγίες της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας και του Ε.Ο.Δ.Υ) ο Διευθυντής σχολικής μονάδας και ο Σύλλογος Διδασκόντων.
Ειδικά, το πρακτικό μάθημα «Εργαστήρια Πληροφορικής» πραγματοποιείται με κάλυψη των πληκτρολογίων με μεμβράνη οικιακής χρήσεως, η οποία αφαιρείται με την εναλλαγή κάθε χρήστη.
Επίσης
- τα κυλικεία των σχολικών μονάδων παραμένουν κλειστά μέχρι τη λήξη του διδακτικού έτους και
- για το σχολικό έτος 2019-2020 δεν πραγματοποιούνται οι εκδρομές, επισκέψεις, περίπατοι, εκδηλώσεις, μαθητικοί αγώνες, προγράμματα ανταλλαγής μαθητών και εκπαιδευτικών και η λειτουργία βιβλιοθηκών.
Με βάση την εγκύκλιο ισχύουν και τα παρακάτω:
- Περιορίζεται ο συνωστισμός κατά την προσέλευση – αποχώρηση στη σχολική μονάδα φροντίζοντας να τηρούνται αποστάσεις μεταξύ των μαθητών. Δεν πραγματοποιείται η συγκέντρωση μαθητών στον προαύλιο χώρο πριν την έναρξη του ωρολογίου προγράμματος και η καθιερωμένη διαδικασία πραγματοποιείται εντός των αιθουσών.
- Οι σχολικές αίθουσες πρέπει να διαμορφωθούν έτσι ώστε να μεγιστοποιείται η απόσταση μεταξύ των μαθητών στο πλαίσιο του εφικτού, δηλαδή ένας μαθητής ανά θρανίο.
- Εξετάζεται η δυνατότητα αναπροσαρμογής των ωρολογίων προγραμμάτων ανά υποτμήμα ώστε το ήδη υφιστάμενο εκπαιδευτικό προσωπικό να αξιοποιείται με το βέλτιστο δυνατό τρόπο ανά υποτμήμα και διδακτική ώρα.
- Προτείνεται τα θρανία να έχουν κοινό προσανατολισμό, ώστε να μειώνεται κατά το μέγιστο δυνατό η έκθεση των μαθητών σε σταγονίδια από βήχα ή φτέρνισμα, ιδιαίτερα σε αίθουσες με περιορισμένο χώρο (βλ. σχήμα που ακολουθεί).
Στην εγκύκλιο αναφέρεται ότι εκτός από τη διαρρύθμιση των σχολικών αιθουσών, σημαντική είναι η αποσυμφόρηση και του γραφείου των εκπαιδευτικών. Επίσης:
- Προκειμένου να περιοριστεί η αλληλεπίδραση μεταξύ των τμημάτων/υποτμημάτων είναι σημαντικό να υιοθετηθούν πρακτικές συστηματικού διαχωρισμού των μαθητών και κατά τα διαλείμματα.
- Προτείνεται η υιοθέτηση του ακόλουθου ωραρίου διαλειμμάτων για κάθε υποτμήμα εκάστου τμήματος.
- Το ωράριο διαμορφώνεται κατά τον ίδιο τρόπο και στην περίπτωση που στη σχολική μονάδα λειτουργούν περισσότερα τμήματα/υποτμήματα.
Επιπλέον τα παρακάτω «θα πρέπει να προσέξουν μαθητές και εκπαιδευτικοί στα διαλείμματα:
- Σταδιακή και με σειρά έξοδος των μαθητών στο προαύλιο
- Διαφορετικοί χώροι για τους μαθητές κάθε τμήματος/ υποτμήματος στο προαύλιο
- Φυσικός αερισμός των αιθουσών στο διάλειμμα.
- Απαγόρευση παιχνιδιών με μπάλα (π.χ. μπάσκετ, ποδόσφαιρο, βόλεϊ)»
πηγή: aftodioikisi.gr