Ξεκινάει ο διαγωνισμός πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά
Την Παρασκευή, εκτός απροόπτου, δημοσιεύεται η προκήρυξη του διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού για την απόκτηση του συνόλου του ενεργητικού των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) που διενεργεί ο ειδικός διαχειριστής. Για την εν λόγω μονάδα υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον από ελληνικούς και ξένους ομίλους, χωρίς όμως αυτό να είναι βέβαιο ότι θα μετουσιωθεί και σε δεσμευτική οικονομική προσφορά. Ειδικότερα, το ενδιαφέρον των ξένων ναυπηγικών ομίλων που ασχολούνται με εξοπλιστικά προγράμματα, επικεντρώνεται στο κατά πόσον το συγκρότημα του Σκαραμαγκά θα μπορέσει να αναλάβει έργο στο πλαίσιο ενδεχόμενης συμφωνίας με την ελληνική κυβέρνηση για την προμήθεια των τεσσάρων φρεγατών που έχει εξαγγείλει ο πρωθυπουργός πως θα αποκτήσει η χώρα. Καθώς θα επιχειρήσουν να καταστήσουν την πρότασή τους ελκυστική αναμένεται, ως είθισται, να προταθεί η ναυπήγηση κάποιων εκ των τεσσάρων φρεγατών σε ελληνικά ναυπηγεία, αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες.
Για το συγκεκριμένο ή παρεμφερές μοντέλο συνεργασίας ενδιαφέρονται μεταξύ άλλων η αμερικανική Lockheed Martin, η ολλανδική Damen Shipyards Group, η γερμανική Thyssen και η γαλλική Naval Group. Ως υποψήφιος αγοραστής των ναυπηγείων όμως, ανεξαρτήτως των εξοπλιστικών, εμφανίζεται κυρίως η Northstar συμφερόντων Θεοφίλου Πριόβολου και δευτερευόντως η ολλανδική Damen και ενδεχομένως και η ΟΝΕΧ που έχει αποκτήσει τις μονάδες της Ελευσίνας και της Σύρου.
Σε κάθε περίπτωση, οι επενδύσεις που χρειάζονται τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, προκειμένου να αντεπεξέλθουν σε ενδεχόμενο τέτοιο εξοπλιστικό πρόγραμμα, εκτιμάται ότι είναι πολύ μεγάλες και έτσι η σχετική συζήτηση χαρακτηρίζεται από πηγές με γνώση των σχετικών διαδικασιών ως πρόωρη.
Πάντως, η Lockheed φέρεται να έχει ήδη παρουσιάσει πρόταση για τη ναυπήγηση τεσσάρων φρεγατών (MMSC: Multi Mission Surface Combatant) για το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, με τις τρεις εξ αυτών να ναυπηγούνται σε ελληνικά ναυπηγεία. Παράλληλα, φέρεται να έχει ενδιαφερθεί και για την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ του Πολεμικού Ναυτικού, έργο για το οποίο ενδιαφέρονται, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, και οι Ολλανδοί.
Ομως για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά μακροπρόθεσμα θα πρέπει να υπάρχει και εμπορικό έργο ναυπηγοεπισκευής. Υπενθυμίζεται ότι ανάλογο πρόγραμμα εξυγίανσης ναυπηγικής μονάδας «τρέχει» και στα γειτονικά Ναυπηγεία Ελευσίνας από την αμερικανικών συμφερόντων ONEX. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα τρέχει μέσω του πτωχευτικού δικαίου και ειδικότερα του άρθρου 106, δηλαδή επικύρωση συμφωνίας εξυγίανσης με στρατηγικό επενδυτή.
Κρίνοντας κανείς από τη δραστηριότητα της ναυπηγοεπισκευής στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς αλλά και στην προσφάτως εξυγιανθείσα μονάδα της Σύρου, διαπιστώνει πως η ζήτηση για ιδιωτικές εμπορικές ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες στην Ελλάδα βαίνει αυξανόμενη. Ετσι, πέραν των εξοπλιστικών, που μπορεί να λειτουργήσουν ως πρόσθετο κίνητρο για κάποιον επενδυτή, υπάρχει και καθαρή εμπορική ζήτηση, σημειώνουν οι ειδικοί.
Σε δύο τμήματα
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) όπως ήταν παλιά θα πωληθούν σε δύο σκέλη, με την ειδική διαχείριση να είναι υπεύθυνη για τη διεξαγωγή διαγωνισμού για την πώληση του πρώτου και την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) για τη διεξαγωγή διαγωνισμού για την πώληση του δεύτερου, που ουσιαστικά αφορά τη σταθερή δεξαμενή 5 και τη χερσαία ζώνη της.
Τις τελευταίες νομικές λεπτομέρειες, προκειμένου να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ), τακτοποίησε η κυβέρνηση με τροπολογία σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας, που ψηφίστηκε στις 14 Σεπτεμβρίου από τη Βουλή. Ρυθμίστηκε έτσι το θέμα της διαδικασίας ανταλλαγής ακινήτων μεταξύ της υπό ειδικής διαχείρισης επιχείρησης και του Δημοσίου, η παραχώρηση δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού για 49 χρόνια και η αδειοδότηση της υφιστάμενης λιμενικής υποδομής και εγκατάστασης, όπως και θέματα πυροπροστασίας, αυθαιρέτων κ.λπ.