Αναπτυξιακός Οργανισμός (ΑΟΤΑ): Ο Δούρειος Ίππος της ιδιωτικοποίησης του Δήμου
Η παράταξη «Μαζί για τον Κορυδαλλό» μας έστειλε το παρακάτω δελτίο τύπου:
H συνδιοίκηση Χουρσαλά – Δημόπουλου πιστή στη νεοφιλελεύθερη πολιτική της συστήνει Ανώνυμη Εταιρεία, την οποία βαφτίζει Αναπτυξιακό Οργανισμό (…. για το καλό μας).
Η δημιουργία της Εταιρείας διαφαίνεται ότι στοχεύει στο:
- να παρακάμπτει το Δημοτικό Συμβούλιο και τις αρμόδιες Επιτροπές του δήμου, υποκαθιστώντας τα δημοκρατικά εκλεγμένα μέλη
- να εμπεδώνει την ήδη εκτεταμένη αδιαφάνεια που έχει νομοθετηθεί από την κυβέρνηση
- Σε προσλήψεις
- Προμήθειες
- Συμβάσεις
- να αλλοιώνει τη λαϊκή εντολή
- να παρακάμπτει τον κοινωνικό έλεγχο
- να παρακάμπτει τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Δήμου
Ποιά είναι όμως η μορφή αυτής της νέας ΑΟΤΑ ;
Η αναπτυξιακή που θα λειτουργεί με μορφή ΑΕ θα έχει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων όπως:
– Εκπόνηση επιχειρησιακών προγραμμάτων του Δήμου, αποφάσεις για επενδύσεις σε τοπικό επίπεδο και αξιοποίησης της κινητής και ακίνητης περιουσίας του Δήμου, (ακόμη και παραχώρησης περιουσιακών στοιχείων του Δήμου στην ΑΟΤΑ που συμβάλλουν στην επίτευξη των σκοπών του), αποφάσεις για αλλαγή χρήσεων γης, διαχείρισης αναπτυξιακών ή συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων ΕΣΠΑ, LEADER κοκ.
Το έργο της εταιρείας αυτής είναι ευρύτερα επιτελικό, συντονιστικό και εκτελεστικό. Στην ουσία βρισκόμαστε μπροστά στη δημιουργία μιας παράλληλης δομής στο πλαίσιο λειτουργίας του Δήμου, η οποία σε σύντομο χρόνο θα υποκαταστήσει βασικές λειτουργίες του.
Προς αυτή την κατεύθυνση συντείνει καταρχάς η ίδια της η διάρθρωση, αφού θα διοικείται από ΔΣ, θα έχει Γενικό Δ/ντή και Διευθύνοντες Συμβούλους, θα διαθέτει δικό της Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας, θα είναι διαρθρωμένη σε Γεν. Δ/νση, Δ/νση Τεχν. Υπηρεσιών και άλλες Δ/νσεις με προϊσταμένους, οι οποίοι θα εξαιρούνται για την πρόσληψή τους, από κανόνες επιλογής προσωπικού (ΠΥΣ 33/2006), εγείροντας θέματα αξιοκρατίας, διαφάνειας, μεροληψίας και εξαρτήσεων.
Επιπλέον, μέρος του προσωπικού, τακτικό, θα προσλαμβάνεται με διαδικασίες που προβλέπονται από τον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας (ΚΕΥ) ενώ προφανώς η μεγάλη πλειονότητα του προσωπικού θα προσλαμβάνεται με αποφάσεις του ΔΣ της εταιρείας ή θα μπορεί να δουλεύει με συμβάσεις έργου (μπλοκάκι), που θα συνδέονται με το κάθε φορά αναλαμβανόμενο έργο, δημιουργώντας και εδώ ζητήματα αδιαφάνειας, εξαρτήσεων, ρουσφετολογικών επιλογών, χαμηλών αμοιβών κλπ.
Η ΑΕ δηλαδή θα εκμεταλλευτεί όλες τις δυνατότητες της νομοθεσίας με τις ελαστικές σχέσεις εργασίας, τις πενιχρές αμοιβές, τις εργοδοτικές πιέσεις κλπ. -γεγονός που, σημειωτέον, πρέπει να απασχολήσει και τον κλάδο των μηχανικών, σε αντιδιαστολή με το αφήγημα, ότι μέσα από όλα αυτά μπορούν να βρουν δουλειά άνεργοι μηχανικοί.
Επίσης, θα μπορούν να αποσπώνται μόνιμοι υπάλληλοι των Δήμων για 2 + 2 έτη. Ακόμη προβλέπεται ότι το προσωπικό θα απολύεται αυτοδίκαια με τη λύση της εταιρείας. Τέλος, στο προσωπικό της ΑΟΤΑ, ακόμη και στο έκτακτο, δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα υπογραφής μελέτης, εκτέλεσης επίβλεψης και υπογραφής σύμβασης, ενώ ο νέος νόμος εξαιρεί αυτού του τύπου τις προγραμματικές συμβάσεις που θα συνάπτουν ο Δήμος με την ΑΕ από τις νόμιμες έως τώρα διαδικασίες ελέγχου των δημοσίων συμβάσεων.
Με αυτόν τον τρόπο ακυρώνεται η λογοδοσία σε θεσμοθετημένα συλλογικά όργανα, όπως το Δημοτικό Συμβούλιο και η παράκαμψη νόμιμων διαδικασιών εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων. Να σημειώσουμε ότι έχει εξαγγελθεί ήδη αλλαγή του Ν. 4412/16 περί δημοσίων συμβάσεων έργων και προμηθειών.
Η πάγια επιχειρηματολογία Δημάρχων και κυβέρνησης υπέρ αυτών των ριζικών αλλαγών είναι η δυσκινησία των διαδικασιών, η υποστελέχωση των υπηρεσιών ή η απουσία τεχνικής επάρκειας. Προβλήματα πραγματικά, που όμως καμία από τις τελευταίες κυβερνήσεις δεν ενδιαφέρθηκε να επιλύσει, είτε εκσυγχρονίζοντας τις υπηρεσίες και το νομοθετικό πλαίσιο, του οποίου η πολυνομία και οι αλληλοαναιρούμενες διατάξεις μαζί με την απέραντη γραφειοκρατία, ωφελούν μόνο τις μεγάλες εταιρείες που βρίσκουν τρόπο να το παρακάμπτουν ή κάποιους ημέτερους για ικανοποίηση ρουσφετιών, είτε πραγματοποιώντας τις απαραίτητες προσλήψεις προσωπικού .
Αυτό που κατά την γνώμη μας επιδιώκεται είναι η παράκαμψη της όποιας διαβούλευσης και ελέγχων είχαν απομείνει στις δικαιοδοσίες των συλλογικών οργάνων της ΤΑ και η ανάθεση -με fast track διαδικασίες- της σχεδίασης και της υλοποίησης έργων, υπηρεσιών και προμηθειών προς εξυπηρέτηση των συμφερόντων ιδιωτικών ομίλων. Το Δημοτικό Συμβούλιο εφεξής θα ψηφίζει απλώς τα επιχειρησιακά και τεχνικά προγράμματα, που και σε αυτά θα έχει λόγο η ΑΕ, και από εκεί και πέρα η υλοποίηση μέσω των προγραμματικών συμβάσεων θα διεκπεραιώνεται από την ΑΕ. Σε αυτό το σημείο και για την πορεία υλοποίησης να τονισθεί ότι είναι δυνατόν να προκύπτουν αναθεωρήσεις του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου ή συμπληρωματικές συμβάσεις σε ποσοστά μέχρι 50% της αρχικής σύμβασης για τις οποίες τα όργανα του Δημοτικού Συμβουλίου δεν θα έχουν λόγο. Το κόστος δημιουργίας και λειτουργίας της ΑΕ είναι επίσης ζητούμενο με το πλήθος διευθυντικών στελεχών, συμβούλων, εξοπλισμού, προσωπικού, που αναγκαστικά θα μισθοδοτεί.
Αναρωτιόμαστε, δεν θα ήταν πιο οικονομικά συμφέρον αν, αντί αυτής της λύσης, προσλαμβάνονταν στις υπηρεσίες των δήμων, με αξιοκρατικά κριτήρια, ανθρώπινο δυναμικό και εκσυγχρονίζονταν οι υπάρχουσες δομές;
Ας μην ξεχνάμε, τα όχι λίγα παραδείγματα αναπτυξιακών εταιρειών, που στο παρελθόν και μετά από κάποια χρόνια λειτουργίας, αφού διασπάθισαν δημόσιο χρήμα, τέθηκαν σε καθεστώς εκκαθάρισης επιβαρύνοντας τελικά τους Δήμους, δηλαδή τους ίδιους τους δημότες, στους οποίους μετακυλίεται πάντα το κόστος.
Το πλαίσιο που δημιουργείται λοιπόν θα σημάνει ιδιωτικοποίηση ουσιαστικά των δημοσίων έργων και άλλων υπηρεσιών του Δήμου, παράκαμψη των ελεγκτικών διαδικασιών, απουσία συζήτησης και διαβούλευσης στα δημοκρατικά εκλεγμένα όργανα και απουσία συζήτησης στην ίδια την κοινωνία για τις πραγματικές της ανάγκες. Όλα αυτά θα αυξήσουν κατακόρυφα το κόστος εκτέλεσης των έργων, θα έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον, αλλά και στην πολιτιστική κληρονομιά, θα ενισχύσουν περαιτέρω την διαπλοκή και τη δημιουργία κλειστών κυκλωμάτων από εκλεκτούς που θα αναλαμβάνουν τα έργα και θα καρπώνονται τα κέρδη, ενώ οι εργαζόμενοι, ελεύθεροι επαγγελματίες μηχανικοί, θα αμείβονται με ψίχουλα σε θέσεις μερικής απασχόλησης.
Επιπλέον θα συναφθούν τέτοιες συμβάσεις μεταξύ Δήμου και ΑΕ που θα δεσμεύουν τη Διοίκηση του Δήμου για τα επόμενα χρόνια δηλαδή και να αλλάξει η διοίκηση μετά τις επόμενες δημοτικές εκλογές , αυτός που θα καθορίζει ουσιαστικά τη μοίρα του Δήμου θα είναι ο σημερινός Δήμαρχος .
Η άλωση του Δήμου με Δούρειο Ίππο τον ΑΟΤΑ !!!!!!
Πάνος Καπασσάς
Ειδικός Σύμβουλος του «μαζί» για τον Κορυδαλλό