Connect with us

Πολιτισμός

Αρβελέρ: «Το Βυζάντιο βρίσκει σιγά σιγά τη θέση του στο ευρωπαϊκό μεγαλείο»

Published

on

Η διαπρεπής ιστορικός και βυζαντινολόγος, Ελένη Αρβελέρ, μιλάει για το κοσμοϊστορικό γεγονός της Αλωσης της Πόλης, στις 29 Μαΐου 1453, τι σήμαινε για την Ελλάδα και τη Δύση και πώς επιβιώνει στην έρευνα

Η πτώση της Κωνσταντινούπολης σημαίνει τη στροφή από τον Μεσαίωνα στην Αναγέννηση. Είναι η εποχή που λίγο μετά ανακαλύπτεται η Αμερική. Αυτές οι δύο χρονολογίες, 1453 και 1492, συμπυκνώνουν αυτή τη στροφή. Με τη διαφορά ότι η Αναγέννηση, η οποία σημαίνει επιστροφή στο μεγαλείο το ελληνορωμαϊκό, γίνεται τώρα ερήμην των γεννητόρων της. Την ίδια, δηλαδή, περίοδο, υπό την Τουρκοκρατία, οι Ελληνες γνωρίζουν τον «μεσαίωνα», ενώ πριν δεν είχαν. Δύο γεγονότα θεωρεί καταστροφή ο Ελληνισμός: πρώτα, την Πτώση της Πόλης και αργότερα την καταστροφή της Σμύρνης και της Μικράς Ασίας. Είναι τα ορόσημα της νεοελληνικής ιστορίας.

Τα ελληνικά στη Δύση

Με την πτώση της Πόλης αλλάζει όλος ο πολιτισμός. Αυτό που θα λέγαμε ύφος και ήθος. Μπορεί ο Μωάμεθ να χρησιμοποιεί τα ελληνικά και να έχει την Κωνσταντία ως πρωτεύουσα αλλά όλη η αρχαία μεγαλοσύνη δεν υπάρχει εκείνη τη στιγμή, τουλάχιστον στην Πόλη. Οι φυγάδες διανοούμενοι, όπως ο Βησσαρίων και ο Γαζής, πηγαίνουν στην Ιταλία και εκεί συμβάλλουν στην Αναγέννηση. Βέβαια, μετέφεραν τη γνώση της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού διδάγματος, οπότε βοήθησαν στη δυτική Αναγέννηση, αλλά να μην υπερβάλλουμε και να μην ξεχνάμε ότι ήδη υπήρχαν ο Δάντης, ο Βοκάκιος, ο Φρα Αντζέλικο, ο Ντονατέλο κ.ά. Πάντως ήταν μια συνέπεια της Πτώσης ότι η ελληνική πολυμάθεια έγινε και δυτική χάρις ακριβώς και στους Ελληνες. Να θυμηθούμε ότι ο Βησσαρίων ο Τραπεζούντιος φεύγει με τα βιβλία του, τα οποία στη Βενετία συνιστούν την πρώτη μαγιά της περίφημης Μαρκιανής Βιβλιοθήκης.

Ο Κολόμβος και η Αμερική

Ο Αριστοτέλης γράφει στα «Μετεωρολογικά» του ότι πήγε στην Κύπρο και κοίταξε τον ουρανό. Είδε ότι οι αστερισμοί δεν βρίσκονταν στο ίδιο μέρος και κατάλαβε έτσι ότι η Γη είναι σφαίρα. Αν θέλεις να πας σε ένα μέρος από την Ανατολή μπορείς να πας και από τη Δύση και να το βρεις. Ο Κολόμβος εκείνη την εποχή βρισκόταν στα νησιά του Αιγαίου. Οπότε σίγουρα έχει τη μετάφραση των «Μετεωρολογικών» μαζί του. Καταλαβαίνουμε λοιπόν ότι όταν παίρνει τα πλοία για να βρει τις Ινδίες δεν μπορεί να πάει από την Ανατολή γιατί οι Τούρκοι έχουν κόψει τον δρόμο και πηγαίνει από τη Δύση σίγουρος ότι θα βρει τις Ινδίες, με τον τρόπο που δείχνει ο Αριστοτέλης. Πέφτει όμως πάνω στην Αμερική και νομίζει ότι έχει βρει τις Δυτικές Ινδίες. Οπότε κατά κάποιον τρόπο μια άλλη συνέπεια, παραδοξολογία βέβαια, αλλά αληθινή, είναι ότι η Αμερική ανακαλύπτεται εκείνη την εποχή λόγω του ότι ο δρόμος του μεταξιού στην Ανατολή είναι κομμένος από τους Τούρκους. 

Επιρροές στους Οθωμανούς

Ο οθωμανικός πολιτισμός όχι μόνο κρατάει στοιχεία αλλά θεωρεί ότι είναι συνέχεια του βυζαντινού. Να μην ξεχνάμε ότι έχουμε αρχιτέκτονες, όπως τον Σινάν Πασά, οι οποίοι χτίζουν τεμένη κατά το αρχιτεκτονικό σχήμα των βυζαντινών παλαιολόγειων εκκλησιών. Η τουρκική διοίκηση χρωστάει τα πάντα στη βυζαντινή διοίκηση. Βεβαίως, είναι υπερβολή να λέμε ότι οι αρχαίοι συγγραφείς σώθηκαν από τους Αραβες. Οι Αραβες μετέφρασαν κυρίως Αριστοτέλη για λόγους διοικητικούς. Μετέφρασαν το «Οργανον». Αλλά πού είναι ο αραβικός Ομηρος; Πού είναι οι τραγικοί στην αραβική; Πού είναι η ελληνική ποίηση; Οι Οθωμανοί κρατάνε από τη δική τους συνέχεια τα αραβουργήματα, αλλά όλα τα πολιτιστικά στοιχεία που αφορούν την αρχιτεκτονική και τη διοίκηση είναι ακριβώς μια συνέχεια βυζαντινή.

Το όνομα

Η παρεξήγηση γύρω από το Βυζάντιο ήταν ότι οι ιστορικοί που άρχισαν να το ερευνούν ήταν Δυτικοί. Οταν άρχισαν να δημοσιεύουν κείμενα της εποχής αναφέρονταν στην αρχαία Ελλάδα. Οταν έφτασαν σε Ζωναράδες, Προκόπιους, Σκυλίτζηδες και τα λοιπά, αναρωτιόντουσαν τι είναι όλοι αυτοί. Σκέφτηκαν να πουν «Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία». Ηταν καθολικοί όμως καλόγεροι κι έτσι απέφυγαν το «ρωμαϊκή» γιατί θεωρούσαν ότι οι ίδιοι εκπροσωπούσαν τη Ρώμη, δεν ήταν αιρετικοί. Σκέφτηκαν μετά το «Βασίλειο Κωνσταντινούπολης». Ούτε όμως αυτό στάθηκε γιατί υπήρχε το Φραγκικό Βασίλειο, το οποίο έγινε το 1204 έως το 1261, οπότε ξαναπήραν οι Βυζαντινοί την Πόλη. Τότε κάποιος από τους μοναχούς είπε ότι η Κωνσταντινούπολη χτίστηκε στο παλαιό Βυζάντιο. Και πράγματι ονομάστηκε «Βυζάντιο», αλλά μόνο από τους Καθολικούς στη Γαλλία. Οι Αγγλοι μιλούσαν για «Υστερη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία», οι Γερμανοί για «Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία». Μόνο όταν οι Ελληνες έκαναν λόγο για Βυζάντιο -και όχι για Ρωμιοσύνη – καθιερώθηκε το όνομα. Ξεχάστηκε αυτό που λέει ο Παλαμάς «και των ελάτων, μία η Ρωμιοσύνη» και αυτό που λέει το ποντιακό τραγούδι «η Ρωμανία (δηλαδή το όνομα του βυζαντινού εδάφους) κι αν πέρασεν ανθεί και φέρει κι άλλο». Και εκεί εγώ συμπληρώνω «θα είναι ακριβώς το αμάραντο μεγάλο».

Η «ανακάλυψη» του Βυζαντίου

Πολέμησα πολύ στη Γαλλία για να βρει το Βυζάντιο τη θέση που του αξίζει στην Ιστορία. Νομίζω ότι τα κατάφερα κατά κάποιον τρόπο γιατί οι φοιτητές μου στις 29 Μαΐου μού έστελναν συλλυπητήριο τηλεγράφημα. Επειτα πρέπει να πούμε ότι αν κοιτάξεις πόσες εκθέσεις έχουν γίνει στην Αμερική, στη Γαλλία και παντού το δήθεν σκοταδιστικό Βυζάντιο έχει βρει τη θέση του. Είναι η βάση της πρώτης Αυτοκρατορίας της Ευρώπης. Γιατί η Ευρώπη είναι η αρχαία Ελλάδα, η νομοθεσία η ρωμαϊκή και η χριστιανική πίστη. Δηλαδή Αθήνα, Ρώμη, Ιερουσαλήμ. Ποιο είναι το κράτος, ποια είναι η αυτοκρατορία πού βασίστηκε και στα τρία αυτά; Ακριβώς το Βυζάντιο. Δεν είναι τίποτα άλλο παρά η συνέχεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας εξελληνισμένη και εκχριστιανισμένη. Αρα η πρώτη ευρωπαϊκή αυτοκρατορία είναι το Βυζάντιο. Αυτό το Βυζάντιο τώρα άρχισαν και το βλέπουν με άλλα μάτια και βλέπουν ότι και το πανεπιστήμιο ήταν δικό του και η μοντέρνα τέχνη είναι πολύ πιο κοντά στη βυζαντινή έκφρασή της παρά στην αναγεννησιακή. Οποτε βρίσκει το Βυζάντιο σιγά σιγά τη θέση του ως κορμός της ευρωπαϊκής μεγαλοσύνης.

πηγή: in.gr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πολιτισμός

«Καποδίστριας»: Η συγκλονιστική ταινία του Γιάννη Σμαραγδή ολοκλήρωσε τα γυρίσματα

Published

on

Η μεγαλύτερη παραγωγή της χρονιάς θα κυκλοφορήσει στους κινηματογράφους στις 25 Δεκεμβρίου, από την Tanweer

Έπειτα από χρόνια δημιουργικής προσήλωσης και παραγωγικής περιπέτειας, ο καταξιωμένος σκηνοθέτης Γιάννης Σμαραγδής ολοκλήρωσε την πιο φιλόδοξη και πνευματικά φορτισμένη ταινία της καριέρας του: το ιστορικό έπος «Καποδίστριας», αφιερωμένο στον πρώτο Κυβερνήτη της σύγχρονης Ελλάδας, Ιωάννη Καποδίστρια.

Πρόκειται για μία ιστορική ταινία που διαδραματίζεται στα τέλη του 19ου αιώνα και αναφέρεται στην αληθινή ιστορία του μεγαλύτερου Έλληνα πολιτικού και πρώτου Κυβερνήτη της Ελλάδος, Ιωάννη Καποδίστρια, μετά την απελευθέρωσή της από τους Οθωμανούς. Υπερασπίζεται με σθένος, καλοσύνη και αξιοπρέπεια την ελευθερία του κάθε ανθρώπου, θυσιάζοντας ακόμη και τον μεγάλο έρωτα της ζωής του, και δεν διστάζει να συγκρουστεί με τις δυνάμεις του κακού, θυσιάζοντας πλούτη,  δόξα και διεθνή αναγνώριση. Όταν η Ελλάδα αποκτά την ελευθερία της, ο Καποδίστριας καλείται να αναλάβει πρώτος Κυβερνήτης. Παρότι διαισθάνεται ότι θα δολοφονηθεί, αποδέχεται αγόγγυστα την μοίρα του και θυσιάζεται, υπηρετώντας με πίστη και αφοσίωση την πατρίδα του. Αυτή η θυσία τον οδηγεί στην αληθινή ελευθερία.

Το σκηνοθετικό σημείωμα του Γιάννη Σμαραγδή:
«Η Ελλάδα ευλογήθηκε με τη γέννηση του Ιωάννη Καποδίστρια.

Όλη του η ζωή ήταν ένα στρατήγημα. Ένα στρατήγημα για την ανάδειξη της μέσα Ανώτερης Ελλάδας, για να μπορέσει η χώρα να σταθεί όρθια. Ο Καποδίστριας εξετέλεσε την εντολή, έριξε το σπόρο, μετά ανέβηκε το Γολγοθά του, και ακέραιος, άσπιλος και λευκοφόρος επέστρεψε στην κεντρική πηγή, στο Θείο.

Γι’ αυτό και όσο ζούσε, από την πρώτη στιγμή της ύπαρξής του υπηρετώντας το σχέδιο του Θεού έβαλε τα θεμέλια για την ελληνική επανάσταση και την γέννηση του νέου ελληνικού Έθνους. Όταν έλαβε την εντολή να κυβερνήσει επιτέλεσε την αποστολή του με ανιδιοτέλεια και δοτικότητα, υπηρετώντας με τιμή την ανώτερη αξία των Ελλήνων που είναι η προάσπιση της Ελλάδος και του Ελληνισμού και μας άφησε την ευθύνη για να μην χαθεί ο ευλογημένος σπόρος που έριξε…».

Συντελεστές

Πρωταγωνιστούν: Καποδίστριας – Αντώνης Μυριαγκός / Μέτερνιχ – Φίνμπαρ Λιντς  /  Πρωθυπουργός Σπηλιάδης – Τάσος Χαλκιάς  /  Κολοκοτρώνης – Μάξιμος Μουμούρης  /  Νικόδημος – Νικορέστης Χανιωτάκης  /  Ρωξάνδρα – Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη  /  Τσάρος Αλέξανδρος – Δημήτρης Γεωργιάδης  /   Μαντώ Μαυρογένους  –  Μαίρη Βιδάλη  /  Charlotte de Sor – Καίτη Ιμπροχώρη  /  Κουντουριώτης – Παύλος Κοντογιαννίδης  /  Πετρόμπεης Μαυρομιχάλης – Μιχάλης Ιατρόπουλος  /  Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος – Νίκος Κορδώνης  /  Κανάρης – Δημήτρης Δανίκας

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Γιάννης Σμαραγδής
Διευθυντής Φωτογραφίας: Άρης Σταύρου
Μοντάζ: Στέλλα Φιλιπποπούλου
Μουσική: Μίνως Μάτσας
Συνεργάτης Σκηνοθέτης: Χάρης Κοντογιάννης
Σκηνικά: Κατερίνα Ζουράρη, Σπύρος Λάσκαρης, Vlad Vieru, Μιχάλης Σδούγκος
Κοστούμια Costumi D’arte E. Rancati, Μιχάλης Σδούγκος, Ελληνικές Στολές – Νίκος Πλακίδας
Καλλιτεχνική Επιμέλεια: Γιάννης Σμαραγδής
Steadicam: Μιχάλης Τσιμπερόπουλος

Συμπληρωματική Φωτογραφία: Αλέξανδρος Σμαραγδής
Οργάνωση Παραγωγής: Άρτεμις Λεοντίδου
Διεύθυνση Παραγωγής: Ραχήλ Μανουκιάν, Αχιλλέας Βιλλιώτης
Παραγωγή: Αλέξανδρος Φιλμ
Συμπαραγωγοί: NOVA, ΕΡΤ, Ελένη Μπούση
Χορηγοί: Ελένη Αμβροσιάδου, Μάκης Μάτσας, ΔΕΗ, Αντώνης Καρατζής, Γιάννης Λεμπιδάκης, Καλυψώ Σαΐτη
Δωρητές: Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού & Πολιτιστικού Έργου (Κ.Ι.Κ.Π.Ε.), πολλαπλοί ανώνυμοι Έλληνες δωρητές μέσω crowdfunding
Διανομή: Tanweer Alliances S.A.

Πηγή: naftemporiki.

.

.

.

.

Continue Reading

ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ

Οι Διπλωματικές Εξετάσεις της Ανώτερης Δραματικής Σχολής Δήμου Αγίας Βαρβάρας «Ιάκωβος Καμπανέλλης», ολοκληρώθηκαν με απόλυτη επιτυχία

Published

on

Οι Διπλωματικές Εξετάσεις της Ανώτερης Δραματικής Σχολής Δήμου Αγίας Βαρβάρας «Ιάκωβος Καμπανέλλης», ολοκληρώθηκαν με απόλυτη επιτυχία .Θερμά συγχαρητήρια στους 15 σπουδαστές – ηθοποιούς, που αποφοίτησαν άπαντες τη φετινή χρονιά στις εξετάσεις του Υπουργείου Πολιτισμού, τιμώντας με το ήθος και τις επιδόσεις τους την ποιοτική πορεία της Σχολής.

Οι απόφοιτοι:

Γεωργιάδου Αναστασία

Γιάχου Ελένη

Γκιβάλου Αναστασία-Ευανθία

Καραγκούνης Βασίλειος

Κυανούρας Σπυρίδων

Κωστοπούλου Βασιλική

Μπακλαγεμέζης Αντώνιος

Μπακούλα Δήμητρα

Ποτουρίδου Τατιανή-Σιμέλα

Σπυριδέλης Αλέξανδρος

Στυλιανού Συμεών

Σφυρή Γεωργία

Τριανταφύλλου Βαρβάρα-Ελένη

Υφαντίδου Βικτωρία

Χρόνη Μαργαρίτα-Μαρία

.

.

.

Continue Reading

ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ

Λ. Μίχος: Η Αγία Βαρβάρα είναι μια μικρή όαση

Published

on

Τη σημασία των παρεμβάσεων για καλύτερο κλίμα και προστασία του περιβάλλοντος σε συνθήκες κλιματικής κρίσης επισήμανε ο δήμαρχος Αγίας βαρβάρας Λάμπρος Μίχος με αφορμή τον καύσωνα που “χτυπά” την Αθήνα και αρκετές περιοχές της χώρας, δείχνοντας με στοιχεία όσα έχουν γίνει στην πόλη και λειτουργούν σαν ένα τείχος προστασίας.

Όπως επισήμανε ο κ. Μίχος «Όταν η Αθήνα βράζει, εδώ η ζωή είναι ανεκτή. Μπροστά στην κλιματικά άρρωστη πρωτεύουσα η Αγία Βαρβάρα είναι μία μικρή όαση αλλά δεν επαναπαύεται και προετοιμάζεται να περιορίσει τις συνέπειες από την επερχόμενη επιβάρυνση που φέρνει η κλιματική αλλαγή.

Τη ζημιά την κάνει η απουσία πρασίνου, οι περιορισμένοι ελεύθεροι χώροι, η πυκνή δόμηση, τα ψηλά κτήρια, που εμποδίζουν τις πόλεις να αναπνεύσουν, ο μεγάλος κυκλοφοριακός φόρτος, το πολύ τσιμέντο και η άσφαλτος!

ΕΔΩ ΟΜΩΣ, ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΙΩΣ!

Στην πόλη μας των 2.300 περίπου στρεμμάτων έχουμε φυτέψει πάνω από 11.000 μεγάλα δένδρα σε πεζοδρόμια, πεζόδρομους, μικρούς και μεγάλους κοινόχρηστους χώρους, χώρια τα άλση τα πάρκα και οι πλατείες, ο πευκώνας στο Πάνθεον, στα Ριμινίτικα, στο άλσος μητέρας, στο πάρκο Φωκά, στον προφήτη Ηλία, στη Νέας Γενιάς, στο άλσος Ειρήνης, στο άλσος Εύξεινου Πόντου, αγίου Γεωργίου, 19ης Μαίου, πλατεία Ελεούσας, άλσος Δόξας, 1ου δημοτικού, αγίας Βαρβάρας, ρέμα Βιοχρώμ, πλατεία Λαμπράκη, πλ. Ελευθερίας, ρέμα Δούσμανη, πλ. Μακρυγιάννη κ.α.

Έχουμε εξασφαλίσει πάνω από 170 στρέμματα ελεύθερων χώρων: 15 στρέμματα το νταμάρι Χαμηλοθώρη, 40 η ΒΙΟΧΡΩΜ, 32 το άλσος Μητέρας, 28 τα Ριμινίτικα και άλλα 30 από το υπουργείο Γεωργίας σε Ριμινίτικα και Σιπύλου, 25 στρέμματα στο άλσος Εισήνης, χώρια οι 25 παιδικές χαρές, οι αύλιοι χώροι των σχολείων, το θερινό σινεμά, τα ανοιχτά γήπεδα, τους ευάριθμους πεζόδρομους κ.α.

Η δόμηση είναι πολύ αραιή και σε πολλά οικοδομικά τετράγωνα επιβάλλονται υποχρεωτικά πρασιές, έχουμε μειώσει σημαντικά το συντελεστή δόμησης και έχουμε μειώσει το ύψος των οικοδομών επιτρέποντας μέχρι τετραώροφα, ώστε να δίνεται η δυνατότητα ο άερας να κυκλοφορεί κι ο ήλιος να μπαίνει σε όλα τα παράθυρα.

Με τους δύο σταθμούς metro, την κυκλική γραμμή των λεωφορείων, που φτάνει παντού, την κυκλοφοριακή ανάσχεση με τις οδούς ήπιας κυκλοφορίας, την ενθάρρυνση της πεζοπορίας και της χρήσης του ποδηλάτου έχουμε διαχειρίσιμο το κυκλοφοριακό και πάμε όλο και πιό πολύ σε χαμηλότερες ταχύτητες.

Με τις παρεμβάσεις βιώσιμης κινητικότητας, με τις πράσινες διαδρομές, την αναμόρφωση του εμπορικού κέντρου, τα έργα οδικής ασφάλειας, τη βιοκλιματική ανάπλαση της παλαιών Πατρών Γερμανού και παρόδων, την πράσινη πιλοτική γειτονιά με μηδενική ενεργειακή κατανάλωση τεσσάρων πολυκατοικιών, την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου, την ενεργειακή αναβάθμιση, τεσσάρων σχολείων, την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών στο κλειστό Νικης 2ου Λυκείου, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, τη διαμόρφωση κόμβων και το σύνολο των παρεμβάσεων σε πάνω από 30 δρόμους οι οποίοι είτε πεζοδρομούνται, είτε γίνονται ήπιας κυκλοφορία, με μεγάλα πεζοδρόμια για την ασφαλή κίνηση των πεζών, με ψυχρά υλικά και ψυχρούς κυβόλιθους αντί για άσφαλτο… Κρατάμε χαμηλά τις θερμοκρασίες στο δομημένο περιβάλλον, εξασφαλίζοντας σταθερά 4 βαθμούς τουλάχιστον χαμηλότερη θερμοκρασία από την άρρωστη Αθήνα.

Όσο για την προστασία της πόλης μας από τις φωτιές, δείτε τους υδροβολεις που ποτίζουν καθημερινά το βουνό, διατηρώντας ψηλά τα επίπεδα υγρασίας. Πρόκειται για ένα σύστημα (γεώτρηση, δεξαμενή, υδροβολείς) που το εγκαταστήσαμε πρωτοποριακά το έτος 1995. Είμαστε εξοπλισμένοι με υδροφόρα, πυροσβεστικό και drone, για την πρόληψη και με άξιους εθελοντές και υπαλλήλους, που έχουν την έννοια τους στο βουνό μας.

Κι ακόμη δεν έχουν τελειώσει οι παρεμβάσεις. Μείνετε συντονισμένοι, αισθανθείτε ασφάλεια. Στηρίξτε τις παρεμβάσεις, που κατά την εκτέλεσή τους δημιουργούν πρόσκαιρες ταλαιπωρίες αλλά η ωφέλεια είναι διαρκής και σπουδαία»!

.

.

.

.

.

Continue Reading

ΟΙ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ

RADIO LIVE

Listen on Online Radio Box! Diesi FMDiesi FM

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ

Ετικέτες

Δημοφιλή

X