Μεγαλεπήβολο πρότζεκτ με πολλά έξοδα. ΘΑ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΝ ΟΙ ΔΗΜΟΙ ΜΕ ΤΗ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΙΕΡΑ ΟΔΟ;
Σε προηγούμενο κομμάτι διαβάσαμε για την παρουσίαση της θαλάσσιας ιεράς οδού και για την ίδρυση εταιρίας που έχει την ίδια επωνυμία και έφτιαξε ο Οργανισμός Λιμένα Ελευσίνας με την συμμετοχή 7 δήμων, ανάμεσα τους και του Χαϊδαρίου.
Φυσικά και η θαλάσσια ιερά οδός αποτελεί ένα εμβληματικό πρότζεκτ που μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω στο κομμάτι του τουρισμού και να ανεβάσει ψηλά την Δυτική Αττική και την Δυτική Αθήνα, παρόλα αυτά υπάρχουν πολλά ερωτήματα που χρήζουν απαντήσεων, όπως επίσης και το θέμα της χερσαίας Ιεράς Οδού που μπαίνει σε δεύτερη μοίρα.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με το πρώτο δεδομένο ότι ακόμα δεν έχει τελειώσει η διαδικασία ορισμού των εκπροσώπων από τους δήμους. Όλοι περιμένουν την Ελευσίνα να ορίσει και αυτή ένα εκπρόσωπο, αφού μιλάμε για το δήμο κλειδί που θα καταλήγει η θαλάσσια ιερά οδός και φυσικά θα έχει τη λάμψη της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2023.
Ο δήμος Ελευσίνας βλέπουμε βέβαια ενόψει αυτού του πολύ σημαντικού θεσμού να θέλει να αναδείξει τα αρχαία ου μνημεία, όπως τα κομμάτια της αρχαίας Ιεράς Οδού και εσχάτως του κομματιού που βρέθηκε στην κεντρική πλατεία της πόλης κατά τη διάρκεια της ανάπλασης.
Πάμε τώρα σε ένα άλλο σημαντικό κομμάτι που έχει να κάνει με άδειες και έξοδα. Η διαδρομή της θαλάσσιας ιεράς οδού θα ξεκινά από τον Πειραιά και με ενδιαμέσους σταθμούς Κερατσίνι – Δραπετσώνα, Πέραμα, Σαλαμίνα, Χαϊδάρι και Ασπρόπυργο θα καταλήγει στην Ελευσίνα. Η διαδρομή θα περνά και στα όρια του ναύσταθμου. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΕ ανέφερε στην συνάντηση ότι πήρε άδεια από το Υπουργείο εθνικής άμυνας, αλλά αν θέλουμε να μιλάμε περί βιωσιμότητας του πρότζεκτ, θα πρέπει να δούμε προσεκτικά για πόσα δρομολόγια μιλάμε κατά τη διάρκεια της ημέρας και αν θα μπορούν να περάσουν τελικά.
Στην συνάντηση έγινε μία αναφορά για αποβάθρες, έξοδα που θα πρέπει να επωμιστεί ο κάθε δήμος όταν θα γίνεται μία στάση με τα ανοιχτά πλοιάρια. Ας πάμε λοιπόν στο Χαϊδάρι που μας ενδιαφέρει. Που θα γίνει αυτή η αποβάθρα; Η προβλήτα 4 των ναυπηγείων που θα μπορούσε να είναι η άμεση λύση, δεν είναι πλέον στην δικαιοδοσία του δήμου. Με την εθνική οδό λίγα μέτρα από την ακτή Σκαραμαγκά σε ποιο σημείο ο δήμος σχεδιάζει να φτιάξει αποβάθρα; Ο κόσμος που θα έχει την δυνατότητα να αποβιβαστεί στη στεριά που θα πηγαίνει μετά; Τι θα μπορεί να επισκεφθεί και με ποιο τρόπο; Ποια μέσα συγκοινωνίας θα αναλάβουν τους επιβάτες που θα έχουν κατέβει; Από τη στιγμή που μιλάμε για ένα τουριστικό πρότζεκτ, τι σχέδια ετοιμάζει ο δήμος για την ανάπλαση της τοποθεσίας που θα γίνει η προβλήτα;
Στην πρώτη αυτή συνάντηση έγινε αναφορά και για το μέσο μεταφοράς στην θαλάσσια ιερά οδό. Μιλάμε για πλοιάρια ανοιχτού τύπου. Ποιος θα αγοράσει τα πλοιάρια από πού και ποιος θα επωμιστεί το έξοδο αυτό; Τα καύσιμα θα μοιράζονται μεταξύ των δήμων και του ΟΛΕ, ή θα είναι έξοδα που θα πληρώνονται από τον ΟΛΕ προσωπικά ή τους δήμους μόνο;
Βλέπουμε ήδη αρκετά ερωτήματα αναφορικά με την λειτουργία τα οποία θα θέλαμε ο Δήμος Χαϊδαρίου να μας απαντήσει. Μην ξεχνάμε πως η θαλάσσια ιερά οδός έχει απασχολήσει στο παρελθόν παρόλα αυτά τότε δεν έγινε τίποτα. Ίσως με την πρωτοβουλία που πήρε ο ΟΛΕ, το όλο πρότζεκτ πάρει σάρκα και οστά, αλλά οι δυσκολίες που φαίνονται να υπάρχουν είναι ιδιαίτερα μεγάλες και αξεπέραστες, ειδικά από τη στιγμή που ο ΟΛΕ βιάζεται να ξεκινήσει το πρότζεκτ στο ξεκίνημα του 2023. Πάμε τώρα στο MoU (Memorandum of Understanding) ή μνημόνιο κατανόησης που υπέγραψαν οι συμμετέχοντες δήμοι με τον ΟΛΕ. Μιλάμε απλά για ένα τύπο συμφωνίας μεταξύ δύο ή περισσότερων μερών. Εκφράζει τη σύγκλιση της βούλησης μεταξύ των μερών, υποδεικνύοντας μια σκοπούμενη κοινή γραμμή δράσης. Άρα ναι μεν είναι μία επίσημη συμφωνία, αλλά δεν δένει από υποχρεώσεις καμία πλευρά σε περίπτωση που δεν πετύχει. Ωραία και αν γίνουν έξοδα και τελικά δεν πετύχει;
Σε κάθε περίπτωση Κυριακή κοντή γιορτή. Από τη νέα χρονιά θα ξέρουμε αν θα γίνει πραγματικότητα αυτό το πρότζεκτ.
ΤΟ ΧΑΙΔΑΡΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΔΕΙΞΕΙ ΤΗ ΧΕΡΣΑΙΑ ΙΕΡΑ ΟΔΟ
Πάμε όμως τώρα στο άλλο μεγάλο κομμάτι. Στην συνάντηση για την θαλάσσια ιερά οδός, έγινε και αναφορά στη χερσαία Ιερά Οδό, ότι θα υπάρχει σημείο μεταξύ τους που θα ενώνονται.
Ο πολύς κόσμος αγνοεί ότι κομμάτια του αρχαίου δρόμου βρίσκονται στην διαδρομή μέχρι την Ελευσίνα, όπως για παράδειγμα το κομμάτι δίπλα από το Copa Copana ή το κομμάτι στην λίμνη Κουμουνδούρου. Μέχρι στιγμής δεν γνωρίζουμε ποιες θα είναι οι παρεμβάσεις που θα γίνουν, ώστε να φαίνεται αυτή η υποτυπώδης ένωση θαλάσσιας και χερσαίας.
Ο δήμος Χαϊδαρίου θα έπρεπε να πάρει παράδειγμα από την Ελευσίνα και να επιδιώξει την ανάδειξη της Ιεράς Οδού. Όταν έχεις ένα κόσμημα στην πόλη σου, κοιτάζεις να το κάνεις βιτρίνα και αν θέλει ο Βαγγέλης Ντηνιακός την άποψη μας θα πρέπει να άμεσα να συνεργαστεί με τους δήμους από όπου ξεκινά και καταλήγει η χερσαία Ιερά Οδός. Να αναδείξει αυτό που ήδη έχει και μπορεί να καμαρώσει.
Είναι πραγματικά κρίμα να ακούμε μόνο για αστική ανάπλαση και όχι για κάποιο σχέδιο ανάδειξης του αρχαιότερου δρόμου.