Άννα Μισέλ Ασημακοπούλου | Ο ρόλος μας στην Ευρώπη | «Τεχνολογία και Πολιτική Προστασία»
ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΗΣ
Οι τοποθετήσεις μου | «Τεχνολογία στην υπηρεσία του Πολίτη»
Τεχνολογία στην υπηρεσία του Πολίτη
Έχουν περάσει μόνο λίγες μέρες από τη διεξαγωγή της εκδήλωσης με θέμα την τεχνητή νοημοσύνη στην διακυβέρνηση και είμαι ακόμα εντυπωσιασμένη από την ανταπόκριση των πολιτών στο κάλεσμα του τομέα μας. Είναι ξεκάθαρο ότι η κοινωνία απαιτεί την στροφή στην χρήση σύγχρονων τεχνολογιών στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα προκειμένου να επιτευχθεί η επιτάχυνση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας καθώς και να διευκολυνθεί η καθημερινότητα του πολίτη. Από το 2015 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αρέσκεται στη στασιμότητα και πορεύεται χωρίς όραμα στην νέα πραγματικότητα. Είναι άμεση ανάγκη να προχωρήσουμε στο σχεδιασμό του ψηφιακού μετασχηματισμού του δημόσιου σε όλα τα επίπεδα ο οποίος έχει μείνει στάσιμος από την περίοδο της τελευταίας διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.
Με το μεγάλο άνοιγμα που έχει κάνει ο Κυριάκος Μητσοτάκης προς την κοινωνία ο τομέας έχει την τύχη καθημερινά να συναναστρέφεται με διάφορες κοινωνικές ομάδες και εργαζόμενους, αφουγκραζόμενοι τις ανησυχίες τους καθώς και τις προσδοκίες τους από μία σύγχρονη διακυβέρνηση. Μία από τις ομάδες εργαζομένων που μας προσέγγισαν ήταν αυτή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Υπαλλήλων του Πυροσβεστικού Σώματος η οποία επέδειξε υψηλό επίπεδο κατάρτισης και οραματισμού.
Το Πυροσβεστικό Σώμα αποτελεί τον κύριο επιχειρησιακό βραχίονα της πολιτικής προστασίας η οποία πρέπει να επανασχεδιάσει τις δράσεις της στο νέο-ψηφιακό γίγνεσθαι. Η Νέα Δημοκρατία σχεδίασε μέσω ΕΣΠΑ το νέο επιχειρησιακό σύστημα του Π.Σ. το οποίο βασίζεται σε τεχνολογίες αιχμής και αποτελεί παράδειγμα καλής πρακτικής σε Πανευρωπαϊκό επίπεδο. Δυστυχώς παρόλα αυτά ακόμη και σήμερα το Π.Σ. (και όχι μόνο) δεν διαθέτει ένα σύγχρονο Πανελλαδικό σύστημα ασύρματων επικοινωνιών ενώ υπάρχουν υπηρεσίες και κλιμάκια του Π.Σ. που δεν διαθέτουν διαδίκτυο υψηλών ταχυτήτων. Οι υπηρεσίες του Σώματος δεν μπορούν να κρατούν μεγάλο αρχείο ηλεκτρονικής αλληλογραφίας λόγω μικρής χωρητικότητας. Τα κλιμάκια του Π.Σ. δεν έχουν πρόσβαση στην επιχειρησιακή εφαρμογή του Σώματος λόγω έλλειψης υποδομών είτε μηχανογραφικού εξοπλισμού. Επίσης οι λοιποί εμπλεκόμενοι φορείς πρέπει να γίνουν πιο εξωστρεφείς και να ανταλλάσσουν επιχειρησιακά δεδομένα σε πραγματικό χρόνο. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να εξοπλιστούν και αυτοί με κατάλληλα επιχειρησιακά συστήματα υλικού και λογισμικού ώστε να είναι σε θέση να διαμοιράζουν πληροφορία σε πραγματικό χρόνο
Το προσωπικό του Πυροσβεστικού Σώματος πρέπει να απολαμβάνει υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, τόσο σε πρακτικό όσο και σε θεωρητικό επίπεδο. Δυστυχώς οι περισσότεροι πολίτες δεν γνωρίζουν ότι το Πυροσβεστικό Σώμα καλείται να επέμβει σε μία πληθώρα συμβάντων διαφορετικής φύσεως απαιτώντας περίπλοκες δεξιότητες. Για παράδειγμα πρόσφατα κλήθηκε να διαχειριστεί και να επέμβει την αποστολή ύποπτων δεμάτων σε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα. Οι πλατφόρμες σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης μπορούν να δώσουν τη δυνατότητα στο σύνολο του Πυροσβεστικού Προσωπικού να λαμβάνει υψηλού επιπέδου διαρκής θεωρητική τεχνική εκπαίδευση χωρίς περιττές και κοστοβόρες μετακινήσεις. Σκεφτείτε πόσο εύκολα με αυτό τον τρόπο θα μπορεί το προσωπικό από όλη την Ελλάδα για τις εξελίξεις και τις ιδιαιτερότητες των υβριδικών οχημάτων ή για θέματα Πυρασφάλειας και Πυροπροστασίας.
Οι τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας και εξομοιωτών πεδίου χρησιμοποιούνται ήδη στο εξωτερικό προκειμένου να εκπαιδεύεται το προσωπικό σε περίπλοκα σενάρια, ασκήσεις επί χάρτου και τεχνικές πεδίου. Επίσης είναι δυνατή η τρισδιάστατη καταγραφή καμένων εγκαταστάσεων προς διερεύνηση και η ταχύτερη απόδοσή του προς χρήση. Παράλληλα με την χρήση επαυξημένης πραγματικότητας είναι πλέον δυνατή η μεγαλύτερη παροχή πληροφοριών από και προς το πεδίο αυξάνοντας την αποτελεσματικότητα των δυνάμεων.
Όλα τα παραπάνω απαιτούν ευρύτερα στο δημόσιο, την ύπαρξη σε κεντρικό επίπεδο σχεδιασμού για την διαρκής εκπαίδευση στις νέες τεχνολογικές δεξιότητες και την καταπολέμηση του ψηφιακού αναλφαβητισμού.
Φυσικά η ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού δεν θα εξυπηρετήσει μόνο σε επιχειρησιακό επίπεδο αλλά θα δώσει τη δυνατότητα ταχύτερης εξυπηρέτησης του πολίτη μέσω της ηλεκτρονικής υποβολής εγγράφων και αιτημάτων μειώνοντας την γραφειοκρατία και την ανάγκη διατήρησης προσωπικού σε υπηρεσίες γραφείου. Εφαρμογές κινητών μπορούν να δώσουν στους πολίτες της χώρας πληθώρα πληροφοριών για το πώς πρέπει να δράσουν ανά περίπτωση αλλά και να αποστείλουν χρήσιμες πληροφορίες προκειμένου να αξιολογηθεί η βαρύτητα ενός συμβάντος (crowdsourcing).
Σύντομα θα μας δοθεί η δυνατότητα με Πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη να καθίσουμε στο ίδιο τραπέζι και να σχεδιάσουμε από κοινού με τους επαγγελματίες του κλάδου προκειμένου να ενισχύσουμε το αίσθημα ασφάλειας και αποτελεσματικότητας στον Έλληνα Πολίτη.