Connect with us

Υγεία

Νοσοκομεία: SOS για τη «σιωπηλή» επιδημία

Published

on

Το πρόβλημα με τις ενδονοσοκομειακές λοιμώξεις έχει διογκωθεί στα χρόνια της πανδημίας, ενώ όπως τονίζουν οι ειδικοί πρόκειται για τη διαχρονικότερη και απειλητικότερη υγειονομική κρίση

O μύκητας Candida auris, ένας γνώριμος εχθρός που… στοίχειωσε πρόσφατα τις ζωές μας όταν έγινε γνωστό πως έχει ανιχνευθεί σε μεγάλα νοσοκομεία της επικράτειας, επανέφερε στο προσκήνιο το μείζον θέμα των ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων που αντιμετωπίζει (και) η χώρα μας. Οι ειδικοί, μάλιστα, εκτιμούν ότι το πρόβλημα έχει διογκωθεί στα χρόνια της πανδημίας, επιμένοντας πως πρόκειται για τη διαχρονικότερη και ενδεχομένως απειλητικότερη υγειονομική κρίση.

Λαμβάνοντας, δε, υπόψη ότι σύμφωνα με το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των ΗΠΑ (CDC) οι ενδονοσοκομειακές λοιμώξεις εκεί κατέγραψαν αύξηση 50% τα τελευταία δυόμισι χρόνια, τα επίπεδα συναγερμού έχουν αυξηθεί. Αντίστοιχα, ευρωπαϊκή μελέτη, που ανακοινώθηκε πέρυσι με αφορμή την Παγκόσμια Εβδομάδα Ευαισθητοποίησης για την Ορθολογική Χρήση των Αντιβιοτικών, έδειξε ότι οι ενδονοσοκομειακές λοιμώξεις κατά τον πρώτο και πλέον χρόνο της πανδημίας αντιπροσώπευαν την κύρια αιτία θανάτου, σε ποσοστό 33%, των COVID-19 ασθενών που έχασαν τη ζωή τους σε Μονάδα. Ως βασικές αιτίες οι συγγραφείς «δείχνουν» την πρωτόγνωρη πίεση που δέχθηκαν τα νοσοκομεία αλλά και το γεγονός ότι οι ασθενείς παρέμεναν νοσηλευόμενοι (με έμφαση τους διασωληνωμένους στις ΜΕΘ) για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Αντιβιώσεις

Υπό τα δεδομένα αυτά, ακόμα και οι πιο συντηρητικές επιστημονικές φωνές υπολογίζουν πως η χώρα μας το πιθανότερο είναι να έχει καταγράψει μία από τις χειρότερες επιδόσεις στο κρίσιμο αυτό ζήτημα. Πρόκειται, άλλωστε, για μια «μαύρη σελίδα» που σκίαζε την Ελλάδα και πριν από την πανδημία. Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στην έγκριτη ιατρική επιθεώρηση «Lancet», προτού ξεσπάσει η πανδημία καταγράφονταν στη Γηραιά Ηπειρο ετησίως 33.000 θάνατοι λόγω λοιμώξεων από ανθεκτικά στις αντιβιώσεις μικρόβια. Η Ελλάδα, όπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία, ήταν η δεύτερη (μετά την Ιταλία) χώρα με το μεγαλύτερο πρόβλημα σε αναλογία με τον πληθυσμό της (1.626 απώλειες ετησίως). Μάλιστα, αντίστοιχα ερευνητικά δεδομένα που είδαν το φως της δημοσιότητας πριν από την πανδημία ήδη προειδοποιούσαν πως, ενώ στην ΕΕ το ποσοστό των ασθενών που εκδηλώνουν λοιμώξεις κατά τη νοσηλεία τους είναι κατά μέσο όρο στο 5,5%, στην Ελλάδα ανερχόταν στο 10%-11%.

Το συμπέρασμα εντούτοις δεν προκαλεί εντύπωση εάν συνυπολογίσει κανείς πως, κατά το ECDC, η Ελλάδα το 2019 ήταν πρώτη στην κατανάλωση αντιβιοτικών πανευρωπαϊκά. Στο διάστημα δε που μεσολάβησε, εντάθηκαν οι εκκλήσεις των λοιμωξιολόγων να μη γίνεται αλόγιστη χρήση τους, λόγω της λοίμωξης COVID-19 στην κοινότητα.

Κοιτάζοντας κανείς τη μεγαλύτερη εικόνα, διαπιστώνει ότι παγκοσμίως και έως το 2019 υπολογιζόταν πως πάνω από 700.000 άνθρωποι έχαναν τη ζωή τους ετησίως λόγω της μικροβιακής αντοχής στα αντιβιοτικά. Τότε, όπως και σήμερα, οι επιστήμονες επέμεναν πως χωρίς συντονισμένη δράση ο αριθμός αυτός μπορεί να ξεπεράσει τα 10 εκατομμύρια ετησίως έως το 2050. Για να γίνει αντιληπτή η τάξη μεγέθους του τραγικού αποτυπώματος των ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων, αρκεί να αναλογιστούμε πως ο SARS-CoV-2 έχει, σύμφωνα με τις επίσημες καταγραφές, στερήσει τη ζωή σε περίπου 6,26 εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως από τα τέλη του 2019 έως και σήμερα.

Επιτήρηση

Σε κάθε περίπτωση, η πολιτική ηγεσία αναγνωρίζοντας το πρόβλημα – υπενθυμίζεται πως το 2016 ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης είχε νοσηλευθεί σε κρίσιμη κατάσταση σε ΜΕΘ λόγω ενδονοσοκομειακής λοίμωξης έπειτα από επέμβαση – σε συνεργασία με τον ΕΟΔΥ έχουν δρομολογήσει σχετικές δράσεις για να αναχαιτίσουν τη δυναμική παρουσία των ανθεκτικών μικροβίων στο ΕΣΥ. Στο πλαίσιο αυτό και μεταξύ άλλων εκπαιδευτικών δράσεων, αποτελεί μείζον «στοίχημα» η χρήση μιας κοινής βάσης ηλεκτρονικής καταχώρισης δεδομένων επιτήρησης νοσοκομειακών λοιμώξεων ανά την επικράτεια. Μάλιστα, η βάση αυτή έχει ήδη δημιουργηθεί, ενώ εφαρμόζεται επιτήρηση μέσω αυτής πιλοτικά σε 10 ελληνικά νοσοκομεία, όπως είναι ο «Ευαγγελισμός», ο «Αγιος Σάββας» και το Παίδων «Αγία Σοφία» (πρόγραμμα GRIPP-SNF). Παράλληλα, όμως, σχεδιάζεται και η σταδιακή επέκταση της εγκατάστασής της και στα υπόλοιπα νοσοκομεία της επικράτειας, την ώρα που γίνεται εκτίμηση των βέλτιστων πρακτικών πρόληψης των συχνότερων και σημαντικότερων νοσοκομειακών λοιμώξεων.

 

πηγή: in.gr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ

Πρόληψη, υγεία και ποιότητα ζωής στην τρίτη ηλικία – Ενημερωτική εκδήλωση στο Α’ ΚΑΠΗ Αγίας Βαρβάρας

Published

on

Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μεγάλη συμμετοχή πολιτών πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 17 Ιουνίου στο Α’ ΚΑΠΗ Αγίας Βαρβάρας η ενημερωτική ομιλία με θέμα «Προληπτική Ιατρική Αγωγή και Ψυχική Υγεία στην Τρίτη Ηλικία», μια δράση που διοργάνωσε ο Δήμος Αγίας Βαρβάρας σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης αναπτύχθηκαν σημαντικά ζητήματα που αφορούν την καθημερινότητα και την υγεία των ανθρώπων της τρίτης ηλικίας, όπως τα συχνότερα προβλήματα ψυχικής υγείας, η μοναξιά και η σημασία ενός υποστηρικτικού κοινωνικού περιβάλλοντος, οι επιδράσεις περιβαλλοντικών παραγόντων στην εκδήλωση δερματολογικών νοσημάτων, καθώς και η πρόληψη και αντιμετώπιση περιστατικών ζάλης, αστάθειας και ιλίγγου.

Οι εισηγητές παρουσίασαν χρήσιμες πληροφορίες και πρακτικές συμβουλές για την πρόληψη προβλημάτων υγείας, ενώ ακολούθησε γόνιμος διάλογος με τους παρευρισκόμενους, οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να θέσουν ερωτήματα και να λάβουν εξειδικευμένες απαντήσεις.

Χαιρετισμό στην εκδήλωση απηύθυναν ο Αντιπεριφερειάρχης Δυτικού Τομέα Αθηνών Χαράλαμπος Αλεξανδράτος και ο Αντιδήμαρχος Αγίας Βαρβάρας Χρήστος Βασιλείου, οι οποίοι υπογράμμισαν τη σημασία της πρόληψης, της ενημέρωσης και της διαρκούς στήριξης των ανθρώπων της τρίτης ηλικίας μέσα από στοχευμένες δράσεις και πρωτοβουλίες.

Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο των ενεργειών που υλοποιεί ο Δήμος Αγίας Βαρβάρας για την προαγωγή της υγείας και της ευεξίας των ηλικιωμένων δημοτών, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους και την ενίσχυση της ενεργούς συμμετοχής τους στην κοινωνική ζωή της πόλης.

 

.

 

.

 

.

 

.

 

.

 

 

Continue Reading

ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ

Δήμος Αγίας Βαρβάρας: Δωρεάν εξετάσεις στο σπίτι σε ευάλωτους συμπολίτες μας από τις Κινητές Ομάδες του ΕΟΔΥ

Published

on

Ακόμη μία σημαντική δράση για τους ευάλωτους συμπολίτες μας πραγματοποιήθηκε στις
28 και 30 Ιουλίου 2025, σε συνεργασία του δήμου μας και των Κινητών Ομάδων του ΕΟΔΥ.
Ιατροί και νοσηλευτές του ΕΟΔΥ, συνοδεία στελεχών των κοινωνικών υπηρεσιών του δήμου μας, πραγματοποίησαν κατ’ οίκον δωρεάν εξετάσεις, σε ηλικιωμένους και ΑΜΕΑ,
ωφελούμενους του προγράμματος «Βοήθεια στο σπίτι». Η εκκίνηση της ομάδας με το ειδικό αυτοκίνητο του ΕΟΔΥ έγινε από το Α ΚΑΠΗ. Η συνεργασία θα συνεχιστεί από τον μήνα Σεπτέμβριο και θα υπάρξει νέα ανακοίνωση.

Υπενθυμίζουμε ότι οι εξετάσεις, κατά την διάρκεια των δράσεων, είναι οι εξής:
Με μηχανήματα γρήγορης μέτρησης (POC):  Χοληστερόλη, Τριγλυκερίδια, Αιμοσφαιρίνη αιματοκρίτης, Γλυκόζη, Γλυκοζυλιωμένη αιμοσφαιρίνη, Πίεση, Μέτρηση κορεσμού οξυγόνου, Δείκτης μάζας σώματος.
Ανάλογα με τις ανάγκες του πληθυσμού, οι ΚΟΜΥ διαθέτουν φορητή μονάδα τηλεϊατρικού εξοπλισμού, που επιτρέπει την απομακρυσμένη ιατρική αξιολόγηση και διάγνωση. Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει: Φορητό υπέρηχο, Ηλεκτρονικό στηθοσκόπιο, Οξύμετρο,
Σπιρόμετρο, Πιεσόμετρο, Μόνιτορ ζωτικών σημείων, Καρδιογράφο.

Τέλος, ενισχύεται η υλοποίηση των Προγραμμάτων Προληπτικών Εξετάσεων του Υπουργείου Υγείας: Καρδιαγγειακών νοσημάτων, Καρκίνου του παχέος εντέρου, Καρκίνου του τραχήλου της μήτρας.

.

.

.

.

Continue Reading

ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ

Μέριμνα για καλύτερη υγεία στην Αγία Βαρβάρα

Published

on

Με μεγάλη επιτυχία έγινε η ενημέρωση για θέματα υγείας στα μέλη των ΚΑΠΗ της Αγίας Βαρβάρας που οργάνωσε ο Δήμος σε συνεργασία με την Περιφερειακή Ενότητα Δυτικής Αττικής, την Παρασκευή 20 Ιουνίου 2025.

Όπως ανέφερε στα social media ο δήμαρχος Λάμπρος Μίχος «Ψυχική υγεία και τρίτη ηλικία, ενεργή γήρανση, ήλιος και δερματικές παθήσεις και πρώτες βοήθειες ήταν τα θέματα, που εισηγήθηκαν οι επιστήμονες-στελέχη της περιφερειακής ενότητας του δυτικού τομέα.

Εκεί και ο φίλος και πανταχού παρών συνεργάτης, ο αντιπεριφερειάρχης Βασίλης Λώλος. Θερμή η υποδοχή και ανταπόκριση και των δικών μας ανθρώπων, του αντιδημάρχου Χρήστου Βασίλειου και όλων των άξιων στελεχών της κοινωνικής υπηρεσίας του δήμου μας».

Ομιλητές ήταν η ψυχίατρος Αθανασία Μπαρμπαρή, ψυχίατρος με θέμα «Ψυχιατρικά Νοσήματα και Τρίτη Ηλικία», η κοινωνιολόγος της Υγείας Δρ. Αναστασία Καδδά, «Κοινωνικές διαστάσεις και πρακτικές ενεργούς γήρανσης», η δερματολόγος Καλλιόπη Σωτηροπούλου,  «Ήλιος και βλαπτικές επιδράσεις στο δέρμα μας»,  ενώ η γιατρός Δημόσιας Υγείας  Μαριλένα Σούλη και ο Ωτορινολαρυγγολόγος Προμηθέας Παπαδόπουλος μίλησαν για τις «Πρώτες Βοήθειες».

.

.

.

.

Continue Reading

ΟΙ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ

RADIO LIVE

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ

Ετικέτες

Δημοφιλή