Τη μνήμη του Αγίου Φανουρίου τιμά σήμερα, 27 Αυγούστου, η Εκκλησία μας. Ο Άγιος Φανούριος είναι από τους πιο αγαπητούς άγιους σε όλο τον ελληνικό λαό, που κάθε χρόνο τιμά και πανηγυρίζει την μνήμη του στις 27 Αυγούστου.
Εορτολόγιο – Αυτός ο τόσο αγαπητός άγιος θα μπορούσε να χαρακτηριστεί χωρίς αμφιβολία ως δώρο Θεού, διότι ήταν και παράμενε άγνωστος για πολλούς αιώνες. Έγινε γνωστός από την τυχαία εύρεση της εικόνας του τον 14ο αιώνα μ.Χ. στη Ρόδο, όταν έσκαβαν παλιά σπίτια στο νότιο μέρος του παλιού τείχους.
Εκεί βρέθηκε αρχαίος ναός με πολλές κατεστραμμένες εικόνες και μεταξύ αυτών και η καλά διατηρημένη εικόνα επί της οποίας ο τότε μητροπολίτης Ρόδου Νείλος ο Β’ ο Διασπωρινός (1355 – 1369 μ.Χ.) διάβασε το όνομα του Αγίου «ὁ ἅγιος Φανῶ».
Στην εικόνα, ο Άγιος παριστανόταν σαν νεαρός στρατιώτης, κρατώντας στο δεξιό του χέρι σταυρό, πάνω στον όποιο υπήρχε λαμπάδα αναμμένη, γύρω δε από την εικόνα τα 12 μαρτύρια του.
Σε αυτά ο Μάρτυς παρουσιαζόταν: να στέκεται ανάμεσα σε στρατιώτες και να δικάζεται από τον ηγεμόνα· να πλήττεται απ’ αυτούς με πέτρες στο στόμα και την κεφαλή· να μαστιγώνεται πάλι απ’ αυτούς απλωμένος κατά γης· να κάθεται γυμνός και να ξέεται το σώμα του με σιδερένια νύχια· να είναι κλεισμένος στη φυλακή· να βασανίζεται μπροστά στο βήμα του ηγεμόνα· να καίεται στα μέλη του σώματος του με αναμμένες λαμπάδες· να είναι δεμένος σε μάγγανο και να βασανίζεται· να βρίσκεται ανάμεσα σε θηρία αβλαβής· να είναι ξαπλωμένος κατά γης και να πιέζεται το σώμα από ένα μεγάλο λίθο· να είναι μέσα σε ειδωλολατρικό ναό βαστάζοντας στις παλάμες του αναμμένα κάρβουνα και ο διάβολος να δραπετεύει στον αέρα με θρήνους· να στέκεται μέσα σε ένα καμίνι φωτιάς έχοντας υψωμένα τα χέρια σε σχήμα δεήσεως.
Τον αρχαίο ναό που βρέθηκε η εικόνα, ανοικοδόμησε, ύστερα από πολλές προσπάθειες, ο Νείλος και τον αφιέρωσε στο όνομα του Αγίου Φανουρίου, που όπως φαίνεται συνέταξε και την Ακολουθία του.
Ένα από τα πολλά θαύματα του Αγίου Φανουρίου είναι το εξιστορούμενο στη συνέχεια. Τα χρόνια εκείνα εξουσίαζαν την Κρήτη οι Ενετοί, οι οποίοι δεν επέτρεπαν την παρουσία Ορθοδόξου Αρχιερέως στη μεγαλόνησο. Τέσσερεις άνδρες για να λάβουν τη χειροτονία ταξίδευσαν από την Κρήτη στην Κορώνη της Πελοποννήσου και κατά την επιστροφή αιχμαλωτίστηκαν από τους Αγαρηνούς, οι οποίοι φόνευσαν τον ένα και τους άλλους τρεις μετέφεραν στα Παλάτια (Μίλητο).
Όταν ο πνευματικός τους πατήρ, ονόματι Ιωνάς, πληροφορήθηκε το γεγονός, ταξίδεψε μέχρι τη Ρόδο και εκεί διαπραγματεύθηκε την απελευθέρωσή τους με τον άρχοντα Γεώργιο Πετρανή, ο οποίος είχε εμπορικές σχέσεις με τους τούρκους των Παλατίων. Λόγω όμως πολεμικών αναταραχών στην περιοχή η προσπάθεια να αφεθούν ελεύθεροι έγινε δυσχερέστερη.
Ο Ιωνάς, κατά την εκκλησιαστική συνήθεια, επισκέφθηκε τον μακάριο Νείλο και εκείνος του έκανε λόγο για τον Άγιο Φανούριο και τα θαύματά του, προτρέποντάς τον να επικαλεστεί την αντίληψη και βοήθειά του για το πρόβλημα που τον απασχολούσε. Πράγματι ο πνευματικός έπραξε όπως τον προέτρεψε ο Μητροπολίτης και μετά μερικές μέρες έφθασε μήνυμα από τα Παλάτια ότι οι εξελίξεις ήταν θετικές.
Οι αιχμάλωτοι Ιερείς με θαυμαστό τρόπο αφέθηκαν ελεύθεροι και ο πνευματικός τους πατήρ Ιωνάς από ευγνωμοσύνη προς τον Μεγαλομάρτυρα, επιστρέφοντας, μετέφερε στην Κρήτη αντίγραφο της Εικόνας του και τελούσε έκτοτε πανηγυρικά τη μνήμη του.
Η αγάπη και η τιμή με την οποία περιβάλλεται ο Άγιος Φανούριος έγινε αφορμή να δημιουργηθούν διάφορες ωραίες και ευλαβείς παραδόσεις στο λαό μας, ανάμεσα στις οποίες είναι και το εορταστικό έθιμο της «Πίττας του Αγίου Φανουρίου», ή της «Φανουρόπιττας» που γίνεται την παραμονή της εορτής του. Η πίτα αυτή είναι συνήθως μικρή και στρογγυλή σαν μικρός άρτος, μοιράζεται στους πιστούς και γίνεται άλλοτε για να φανερώσει κάποιο χαμένο αντικείμενο ή κάποια χαμένη υπόθεση ή ακόμα να φανερώσει την υγεία σε κάποιον ασθενή.Υπάρχει επίσης και παράδοση ότι με τη πίτα αυτή γίνεται μνεία της μητέρας του, αλλά άγνωστο για ποιο λόγο.
Σημείωση: Η αναφορά στο Νέο Λειμωνάριο ότι η εικόνα του Αγίου βρέθηκε το 1500 μ.Χ., είναι μάλλον λανθασμένη, διότι ο επίσκοπος Ρόδου Νείλος έζησε τον 14ο αιώνα μ.Χ.
Η 25η Μαρτίου αποτελεί μια ημερομηνία ορόσημο για τον Ελληνισμό, συνδυάζοντας με μοναδικό τρόπο την πνευματική αναγέννηση που φερνει στην ανθρωπότητα ο Ευαγγελισμός της Υπεραγιας Θεοτόκου, με την εθνική παλλιγγενεσία.
Η συγκεκριμένη ημερομηνία σηματοδοτεί τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου, την σύλληψη εκ της Παρθένου Μαρίας του Υιού και Λόγου του Θεού και την Εθνική Επέτειο της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, την αρχή της εθνικής μας απελευθέρωσης. Η σύνδεση αυτών των δύο σημαντικών γεγονότων δεν είναι τυχαία, αλλά εκφράζει μια βαθιά πνευματική και εθνική αλληλεξάρτηση.
Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, η στιγμή που ο Αρχάγγελος Γαβριήλ αναγγέλλει στην Παναγία την ενσάρκωση του Χριστού, αποτελεί την αρχή της σωτηρίας του ανθρώπου. Η αποδοχή της Παναγίας να γίνει η Μητέρα του Κυρίου, το «Ας γίνει κατα το ρημα σου», σηματοδοτεί την πλήρη υπακοή στο θεϊκό θέλημα και την αρχή μιας νέας εποχής για τον κόσμο. Και αυτή ακριβώς η στιγμή αποτελεί το θεμέλιο της χριστιανικής πίστης.
Η Ελληνική Επανάσταση του 1821, που ξεκίνησε την ίδια ημερομηνία, είναι μια εθνική παλλιγγενεσία, μια νέα γέννηση του Έθνους. Μετά από αιώνες οθωμανικής κυριαρχίας, οι Έλληνες ανέλαβαν τον αγώνα για την απελευθέρωση και την ανεξαρτησία τους. Η πίστη στην Ορθοδοξία, η αγάπη για την πατρίδα και η θυσία των ηρώων οδήγησαν στην επιτυχία του αγώνα. Η Επανάσταση δεν ήταν μόνο ένας πολιτικός και στρατιωτικός αγώνας, αλλά και μια πνευματική αναγέννηση, μια επανάσταση της ψυχής.
Η σύνδεση του Ευαγγελισμού με την Επανάσταση δεν είναι τυχαία. Η πίστη στην Ορθοδοξία ήταν ο καθοριστικός παράγοντας που ενέπνευσε τους Έλληνες να αντισταθούν στην οθωμανική κυριαρχία. Η Ορθόδοξη πίστη και παράδοση λειτούργησε ως δεσμός ενότητας και εθνικής συνοχής, ενώ τα ιερά σύμβολα και οι θρησκευτικές τελετές έδωσαν δύναμη και ελπίδα στους αγωνιστές.
Η 25η Μαρτίου, λοιπόν, δεν είναι απλώς μια ημερομηνία στο ημερολόγιο. Είναι μια ημερομηνία που συμβολίζει την πνευματική και εθνική αναγέννηση του Ελληνισμού, μια ημερομηνία που μας υπενθυμίζει την δύναμη της πίστης, την αξία της ελευθερίας και την σημασία της θυσίας για την πατρίδα. Ας τιμήσουμε αυτή την ιερή ημερομηνία με σεβασμό και ευγνωμοσύνη.
Ο Τίμιος Σταυρός, βαρύς από τον πόνο και την θυσία, λάμπει σαν ένα φάρος ελπίδας μέσα στο σκοτάδι του κόσμου. Δεν είναι ένα απλό ξύλο, αλλά μια γέφυρα που ενώνει τη γη με τον ουρανό, τον άνθρωπο με τον Θεό. Το ιερό ξύλο του Σταυρού, μιλάει για την αγάπη που δεν γνωρίζει όρια, για την θυσία που λύτρωσε τον κόσμο.
Ασπαζόμενοι σήμερα τον Τίμιο του Κυρίου Σταυρό, το σύμβολο της νίκης του φωτός επί του σκότους, της ζωής επί του θανάτου στολισμένο με τα άνθη της άνοιξης, οι ψυχές μας γεμίζουν με σεβασμό και ευγνωμοσύνη προς τον Κύριο.
ΚΥΡΙΑΚΗ 6 ΑΠΡΙΛΗ, εκεί μέσα στην καρδιά της άνοιξης , μέσα στην αναγέννηση της φύσης, αλλά κυρίως μέσα στη μέση των Αγίων αυτών ημερών, της αγάπης και προσφοράς Του Θεανθρώπου , καλούμαστε και πάλι να μιμηθούμε στο ελάχιστο την πράξη Του και να προφέρουμε και εμείς με μικρή θυσία , σταγόνες αγάπης και ζωής στους συνανθρώπους μας !!!
ΕΛΑΤΕ, να κάνουμε ΠΑΣΧΑ απ το σκοτάδι στο φως, απ την αγωνία και απελπισία στην ελπίδα και στην αναγέννηση, όλων αυτών που θα έχουν ανάγκη ..