Οι διμερείς σχέσεις Ελλάδας – Ρωσίας, οι σχέσεις ΕΕ – Ρωσίας, αλλά και οι εξελίξεις στην Αν. Μεσόγειο βρέθηκαν, μεταξύ άλλων, στο επίκεντρο της συνάντησης που είχε σήμερα στη Μόσχα ο Αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης με τον Υφυπουργό Εξωτερικών της Ρωσικής Ομοσπονδίας Αλεξάντρ Γκρουσκό.
Η συνάντηση με τον κ. Γκρουσκό ήταν ο πρώτος σταθμός της επίσημης επίσκεψης του κ. Βαρβιτσιώτη στη Ρωσική πρωτεύουσα, καθώς αύριο θα συμπροεδρεύσει στην Ολομέλεια της 13η Μικτής Διυπουργικής Επιτροπής Ελλάδας – Ρωσίας, μετά το τέλος της οποίας αναμένεται να υπογραφεί Πρωτόκολλο Συνεργασίας και μια σειρά από επιμέρους συμφωνίες.
Οι δύο πλευρές επισήμαναν την ανάγκη περαιτέρω ανάπτυξης των οικονομικών σχέσεων και της ενίσχυσης και της διευκόλυνσης των τουριστικών ροών.
Στη διάρκεια της συνάντησης επιβεβαιώθηκε το καλό κλίμα ανάμεσα στις δύο χώρες, με τον κ. Βαρβιτσιώτη να σημειώνει ότι σε μία περίοδο αυξημένης αστάθειας όπου η περιοχή μας και όλος ο κόσμος αντιμετωπίζουν σοβαρές προκλήσεις, η συνεργασία με τη Ρωσία καθίσταται ολοένα και πιο σημαντική.
«Με τη Ρωσία μοιραζόμαστε ισχυρούς δεσμούς φιλίας. Αυτή είναι η βάση πάνω στην οποία πρέπει να οικοδομήσουμε και να ενισχύσουμε τις διμερείς σχέσεις μας σε αμοιβαίου ενδιαφέροντος ζητήματα. Από πλευράς μας και όπου αυτό είναι δυνατόν είμαστε αποφασισμένοι να εντείνουμε τις προσπάθειες προς αυτήν την κατεύθυνση» ανέφερε.
Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι η Ελλάδα είναι προσηλωμένη στην ανάπτυξη του διαλόγου και της συνεργασίας και ότι η επικείμενη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στο Σότσι θα επιβεβαιώσει το υψηλό επίπεδο συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης με τον Ρώσο υφυπουργό, ο Έλληνας Αναπληρωτής Υπουργός έθεσε το θέμα της τουρκικής προκλητικότητας στο Αιγαίο, την Ανατολική Μεσόγειο και την Κύπρο, σημειώνοντας τον αποσταθεροποιητικό ρόλο της Τουρκίας στην ευρύτερη περιοχή.
Υπογράμμισε ότι η Ελλάδα είναι υπέρ του διαλόγου και του σεβασμού των αρχών του Διεθνούς Δικαίου και του Δικαίου της Θάλασσας, το οποίο υποστηρίζει ένθερμα η Ρωσία, αξίες που αμφισβητεί εμπράκτως η Τουρκία προχωρώντας σε μονομερείς και προκλητικές ενέργειες.
Ως προς τις σχέσεις ΕΕ – Ρωσίας, ο κ. Βαρβιτσιώτης εξέφρασε την ανησυχία του για το σημερινό επίπεδο αυτών των σχέσεων. Επισήμανε ότι η Ελλάδα, αναγνωρίζει τον ρόλο της Ρωσίας στην αντιμετώπιση πολλών περιφερειακών ζητημάτων, αλλά και των παγκόσμιων προκλήσεων, όπως το περιβάλλον. Υποστήριξε δε την ανάγκη διατήρησης του διαλόγου της Ε.Ε. με τη Ρωσία.
Κατά τη συνάντηση, ο Αναπληρωτής Υπουργός έθεσε εκ νέου το θέμα του επαναπατρισμού των Αρχείων των Ισραηλιτικών Κοινοτήτων Ελλάδας, λέγοντας ότι αυτό θα αποτελεί μια κίνηση συμβολική και ουσιαστική στο πλαίσιο του ελληνορωσικού έτους Ιστορίας.
Τέλος, ευχαρίστησε τη Ρωσική πλευρά για την πολύτιμη συνδρομή της στις πυρκαγιές του περασμένου Αυγούστου και εξέφρασε την επιθυμία για περαιτέρω επέκταση της συνεργασίας σε αυτό το κρίσιμο και για τις δύο χώρες πεδίο, στο μέλλον.
Συνεχίζονται οι ζυμώσεις στην κατάρτιση του νέου θεσμικού πλαισίου που αφορά στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές.
Συνεχίζονται οι ζυμώσεις στην κατάρτιση του νέου θεσμικού πλαισίου που αφορά στις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές. Όπως όλα δείχνουν, οι αλλαγές που θα επέλθουν θα είναι ριζοσπαστικές και θα «απαλλάσσουν» αιρετούς και πολίτες από την ταλαιπωρία του δεύτερου γύρου των εκλογών. Όπως επισημαίνουν κυβερνητικά στελέχη η κατάργηση του δεύτερου γύρου των εκλογών εξασφαλίζει όφελος το οποίο πλησιάζει στα 250 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό αυτό θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την ανέγερση πάνω από 40 σχολικών συγκροτημάτων σε όλη τη χώρα!
Κομβικό στοιχείο του νέου εκλογικού νόμου για την ανάδειξη των αιρετών σε περιφέρειες και δήμους θα είναι το ποσοστό 40%. Σε περίπτωση δηλαδή που ένας συνδυασμός καταφέρει να συγκεντρώσει πάνω από το 40% των ψήφων, εξασφαλίζει αυτόματα τη νίκη και τα 3/5 των δημοτικών ή περιφερειακών συμβούλων! Ταυτόχρονα για να αποφευχθούν φαινόμενα ακυβερνησίας μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων από τις νέες δημοτικές και περιφερειακές αρχές, οι εκλογές, από Οκτώβριο που είχαν καθιερωθεί με το ισχύον θερμικό πλαίσιο, μετατοπίζονται στα τέλη Νοεμβρίου! Ο αριθμός των υποψηφίων ανά συνδυασμό αναμένεται να περιοριστεί από το 150% που ήταν μέχρι τώρα, κάτω από το 100%.
Ετεροδημότες
Ζητήματα που φαίνεται να είναι ακόμα ανοιχτά προς συζήτηση αφορούν στον τρόπο ψηφοφορίας των ετεροδημοτών οι οποίοι μέχρι σήμερα στις αυτοδιοικητικές εκλογές δεν είχαν τη δυνατότητα να ψηφίσουν στον τόπο κατοικίας τους και ήταν αναγκασμένοι να μετακινούνται εκατοντάδες χιλιόμετρα ή να απέχουν από τις εκλογές. Προς συζήτηση είναι ακόμα το θέμα της ηλεκτρονικής -επιστολικής ψηφοφορίας, όπως και η καθιέρωση «Ψηφοδελτίου Επικρατείας» μέσω του οποίου θα μπορούσαν να αναδειχθούν καταρτισμένοι πολίτες με εξειδίκευση στα οικονομικά, τις νέες τεχνολογίες κ.ά.
Το νέο εκλογικό σύστημα, τους αρχικούς άξονες του οποίου παρουσίασε ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος στο Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Ρόδο τον Νοέμβριο του 2024, θα ενταχθεί στον Ενιαίο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η κατάρτιση του Ενιαίου Κώδικα αναμένεται να ολοκληρωθεί περίπου στα τέλη Φεβρουαρίου με στόχο να έχει θεσμοθετηθεί μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού του 2025. Ο νέος Κώδικας καταρτίζεται μετά από 20 χρόνια και βάζει σε τάξη πάνω από 1.000 νομοθετικά κείμενα που προκαλούν σύγχυση και επικάλυψη αρμοδιοτήτων.
Αντιδράσεις
Οι αλλαγές στο εκλογικό σύστημα αν και προκάλεσαν ποικίλες αντιδράσεις όταν παρουσιάστηκαν από τον υπουργό Εσωτερικών στο συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Ρόδο, στην παρούσα φάση δείχνουν να έχουν περιοριστεί. Αυτό φάνηκε και στην πρόσφατη συνάντηση η οποία πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της Νέας Δημοκρατίας στην οδό Πειραιώς, μετά από πρόσκληση της γραμματέως της Πολιτικής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας, Μαρίας Συρεγγέλα. Στη συνάντηση, στην οποία συμμετείχαν ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος και ο υφυπουργός Βασίλης Σπανάκης, οι φωνές διαμαρτυρίας των δημάρχων σε ζητήματα που αφορούν στο σχεδιαζόμενο εκλογικό σύστημα ήταν ελάχιστες και αφορούσαν ήσσονος σημασίας θέματα.
Αποχή
Μελέτη των στατιστικών στοιχείων των αυτοδιοικητικών εκλογών του 2024 καταδεικνύει ότι στις εκλογές της δεύτερης Κυριακής η αποχή εκλογέων, σε σύγκριση με την πρώτη Κυριακή, είναι αυξημένη κατά 10%. Από τα 3.665.661 εγγεγραμμένων πολιτών στις εκλογές συμμετείχαν στον δεύτερο γύρο 1.492.266 πολίτες (ψήφησε δηλαδή το 40,71%). Από αυτούς 31.028 ψήφισαν άκυρο και 29.683 λευκό. Να σημειωθεί ότι με όριο το 43% στην αυτοδυναμία από την πρώτη Κυριακή πήγε στον δεύτερο γύρο μόλις το 25% (84 δήμοι). Αυτό το στοιχείο επιβεβαιώνει ότι αν το όριο κατέβει στο 40%, αυτόματα μειώνεται σημαντικά το ποσοστό των δημάρχων που θα αναδειχθούν από ένα νέο σύστημα που θα έχει τη βάση του στην επιλογή των πολιτών.
Ο συνδυασμός με ποσοστό άνω του 40% θα είναι νικητής και θα διαθέτει πάνω από τα 3/5 των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου. Αν όμως δεν συγκεντρώσει κανένας συνδυασμός πάνω από το 40%, ο νικητής θα αναδεικνύεται μέσα από ένα νέο σύστημα.
Στα ψηφοδέλτια που θα καταρτίζονται, κάτω από τα ονόματα των υποψηφίων του συνδυασμού που θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ο εκλογέας, θα υπάρχουν και τα ονόματα των υποψήφιων δημάρχων των άλλων συνδυασμών. Ο πολίτης θα ψηφίζει τους δημοτικούς συμβούλους που επιθυμεί και επιπλέον θα επιλέγει ποιον θα ήθελε δήμαρχο από τους άλλους συνδυασμούς, αν δεν ήταν νικητής ο επικεφαλής του ψηφοδελτίου που υποστηρίζει!
Στην παραμετροποίηση που θα γίνει στο τέλος, στους δύο πρώτους συνδυασμούς θα προστεθούν οι επιλογές των ψηφοφόρων των υπολοίπων συνδυασμών που έμειναν εκτός και κατέχουν την 3η, 4η, 5η ή και 6η θέση. Ο υποψήφιος δήμαρχος που θα συγκεντρώσει τις περισσότερες ψήφους θα αναδειχθεί και νικητής! Για να εξασφαλιστεί η κυβερνησιμότητα και να αποφευχθούν φαινόμενα τύπου εφαρμογής απλής αναλογικής, ο συνδυασμός του εκλεγέντος δημάρχου θα έχει και πάλι τα 3/5 της πλειοψηφίας των δημοτικών συμβούλων.
Κατάργηση
Στις αλλαγές που θα επιφέρει το νέο εκλογικό σύστημα προβλέπεται επίσης η κατάργηση της εκλογής δημοτικών συμβούλων στις Δημοτικές Ενότητες. Οι σύμβουλοι θα εκλέγονται από όλη την επικράτεια του Δήμου ανάλογα με τους σταυρούς που θα λάβουν συνολικά σε όλο τον Δήμο. Μια άλλη καινοτομία αφορά στην κατάργηση των αποσπάσεων δημοσίων υπαλλήλων με το επιχείρημα ότι κατέχουν θέση δημοτικού συμβούλου.
«Απαραίτητη η αναβάθμιση και λειτουργία του Νοσοκομείου Αγία Βαρβάρα, αλλά και η επαρκής Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας στη Δυτική Αθήνα με άμεσες προσλήψεις γιατρών, νοσηλευτών και διοικητικών»
Με Ερώτηση που κατέθεσε προς τον Υπουργό Υγείας, η Βουλευτής του Β2 Δυτικού Τομέα της Αθήνας, Νάντια Γιαννακοπούλου, ανέδειξε για ακόμη μια φορά μέσω του Κοινοβουλευτικού ελέγχου της Κυβέρνησης, την κρίσιμη κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι υποδομές υγείας στην Δυτική Αθήνα.
Στην Ερώτηση της η κα. Γιαννακοπούλου, αναφέρει ότι: «Σύμφωνα με όσα καταγγέλλει ο Σύλλογος Εργαζομένων του Νοσοκομείου, σε μια εφημερία του (που διεξήχθη στις 04/02) δεκάδες ασθενείς νοσηλεύθηκαν σε ράντζα καθώς δεν υπήρχαν διαθέσιμα κρεββάτια, ανεβάζοντας σε συνολικά 900 τους ασθενείς που νοσηλεύθηκαν σε ράντζα από την αρχή του έτους.»
Στην συνέχεια η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ τονίζει ότι: «Νομίζω ότι πλέον ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι. Οι εξαγγελίες σας για την επέκταση των εφημεριών στα Κέντρα Υγείας που όμως χρειάζονται στελέχωση και εξοπλισμό, ίσως να προσφέρουν επικουρικά κάποια βοήθεια στην μέχρι τώρα κατάσταση, όμως δεν αντιμετωπίζουν ουσιαστικά το πρόβλημα στην Δυτική Αθήνα.
Ενώ κλείνοντας η κα. Γιαννακοπούλου ερωτά των Υπουργό: «Προτίθεστε να προχωρήσετε στη πλήρη επαναλειτουργία και αναβάθμιση του Γενικού Νοσοκομείου Δυτικής Αττικής “Αγία Βαρβάρα»;
Προτίθεστε να προχωρήσετε στην αποσύνδεση του ΓΝΔΑ “Αγία Βαρβάρα” από το Γενικό Νοσοκομείο Νίκαιας με σκοπό η Δυτική Αθήνα να αποκτήσει αυτόνομη, επαρκή και πλήρη ιατρική φροντίδα και περίθαλψη, ανάλογη του πληθυσμού της και των αναγκών της περιοχής;
Σκοπεύετε να ενισχύσετε το ως άνω Νοσοκομείο με διορισμό μόνιμου ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, ώστε να καλυφθούν τα σημερινά κενά και να αντιμετωπιστούν οι δυσχέρειες που προκαλούνται από την υποστελέχωση, ταλαιπωρώντας πολίτες και εργαζομένους;
«Με ποια κριτήρια προτείνεται η συγχώνευση του 1ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω με το 4ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω παρά τις έντονες και τεκμηριωμένες αντιδράσεις των γονέων;»
Με Ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας, που κατέθεσε η Βουλευτής του Β2 Δυτικού Τομέα της Αθήνας, Νάντια Γιαννακοπούλου, επισημαίνει την αναστάτωση που έχει προκληθεί στους γονείς και του μαθητές του 4ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω, ύστερα από την υπ’ αριθμ. Πρωτ. 20066/12-11-2024 “Πρότασης συγχώνευσης σχολικών μονάδων του Δήμου Αιγάλεω” της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας, σύμφωνα με την οποία προτείνεται προς τους αρμοδίους η συγχώνευση του 1ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω με το 4ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω.
Στην Ερώτηση της η κα. Γιαννακοπούλου, αναφέρει ότι:
«Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 4ου Δημοτικού Σχολείου τεκμηριώνει την αρνητική θέση του κατά της συγχώνευσης των δύο ανωτέρω σχολείων επικεντρώνοντας αφενός στον ιδιαίτερα συμβολικό χαρακτήρα που χαρακτηρίζει το κτίριο του 4ου Δημοτικού Σχολείο Αιγάλεω κι αφετέρου σε προβληματισμούς που άπτονται παιδαγωγικών προβληματισμών και ζητημάτων ασφαλείας.
Πιο συγκεκριμένα, το 4ο Δημοτικό Σχολείο, το οποίο στην ουσία κλείνει σύμφωνα με την πρόταση συγχώνευσης, ιδρύθηκε το σχολικό έτος 1954-1955 και στεγάζεται για πάνω από μισό αιώνα στο ίδιο ιστορικό κτίριο. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, το συγκεκριμένο σχολείο αποτελεί σημείο αναφοράς για την ευρύτερη περιοχή της ενορίας του Αγ. Σπυρίδωνα Αιγάλεω.
Επίσης, υπάρχουν ισχυροί παιδαγωγικοί προβληματισμοί και επιφυλάξεις για τον τρόπο με τον οποίο η πρόταση συγχώνευσης θα εξυπηρετήσει καλύτερα τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών, με δεδομένο ότι το νέο πολυδύναμο σχολείο, που θα προκύψει, θα απαριθμεί 250 μαθητές, την ίδια στιγμή που στο 4ο Δημοτικό Σχολείο φοιτούν 89 μαθητές σε έξι τμήματα και στο 1ο Δημοτικό Σχολείο φοιτούν 123 μαθητές σε επτά τμήματα.
Τέλος, πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψιν, τα σοβαρά ζητήματα ασφάλειας που τίθενται, καθώς το προαύλιο του 4ου Δημοτικού περιλαμβάνει περισσότερα από 1800 τ.μ. ελεύθερου χώρου, ενώ το προαύλιο του κτιρίου του 1ου Δημοτικού, στο οποίο θα πραγματοποιηθεί η συγχώνευση σύμφωνα με την πρόταση, φαίνεται να περιλαμβάνει 540 τ.μ. ελεύθερου χώρου, στον οποίο προγραμματίζεται να προαυλίζονται 250 μαθητές!»
Και ερωτά τον αρμόδιο Υπουργό:
«Με βάση ποια κριτήρια διαμορφώθηκε η με αρ. Πρωτ 20066/12-11-2024 “Πρόταση συγχώνευσης σχολικών μονάδων του Δήμου Αιγάλεω” της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας, σύμφωνα με την οποία προτείνεται προς τους αρμοδίους η συγχώνευση του 1ου Δημοτικού Σχολείου Αιγάλεω με το 4ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω σε μία νέα σχολική μονάδα;
Θα λάβετε υπόψιν σας τους ανωτέρω λόγους και προβληματισμούς των γονέων ώστε να μη δεχτείτε την ανωτέρω πρόταση;»